Laatste update: 2 oktober 2017

Woonwinkels

De branche woonzaken omvat een aantal verschillende winkeltypen. Naast de gemengde zaken zijn er winkels gespecialiseerd in woningtextiel, vloeren (parket, laminaat en kurk), meubels, bedden, verlichtingsartikelen, keukens en badkamers. Ook woonwarenhuizen vallen onder deze branche. Woonzaken hebben een relatief groot winkelvloeroppervlakte ten opzichte van andere branches in de detailhandel en komen vrij weinig voor in hoofdwinkelcentra.

Algemene prognose

Woonwinkels profiteren van de fikse groei van het aantal transacties op de wingmarkt. Na de zware jaren stegen de verkopen van woonwinkels in 2014 en 2015 weer. In 2016 groeiden de verkoopvolumes met 2,1%, voor 2017 gaan we uit van 4% volumegroei. De volumes liggen wel nog altijd bijna 25 procent onder précrisisniveaus.

  • Woningmarkt aanjager voor groei

    Het aantal transacties op de woningmarkt nam  in 2017 t/m augustus met maar liefst 17% toe, mede door de lage hypotheekrente. De woningmarkt is een zeer belangrijke indicator voor de woonwinkels. Bij een toename van de verkopen van woningen ontstaat er bijvoorbeeld meer vraag naar vloeren, meubilair en andere woonartikelen. Keukenwinkels realiseerden in de eerste helft van het jaar een groei van ruim 16%. Voor 2018 verwachten we wel dat de groei van de huizenmarkt tempert of stagneert.

  • Bedrijfsresultaat verschilt per branche

    De concurrentie in de branche is flink. En niet in de laatste plaats omdat bijvoorbeeld ook bouwmarkten zich profileren op het decoratieve vlak. Maar woonwinkels ondervinden bijvoorbeeld ook hinder van merkkledingwinkels, die soms ook woonartikelen verkopen. Toch wisten gemengde woonwinkels in 2016 de winstmarges te verhogen, evenals keuken- en badkamerzaken en meubelzaken. Kurk- en parketzaken zagen de marges wel dalen.

  • Consumentenvertrouwen hoog, consument geeft meer uit aan inrichting huis

    Het consumentenvertrouwen staat rond het hoogste punt sinds begin 2001. Consumenten zijn zeer positief over de economische situatie, en voorzichtiger over hun eigen financiële situatie. Ze zien de huidige periode wel als gunstig om grote aankopen te doen. De particuliere consumptie neemt dan ook toe: deze steeg in 2016 met 1,5% en stijgt in 2017 en 2018 naar verwachting met 2,2% per jaar. De uitgaven aan woninginrichting zitten in 2017 in de lift.

     

Strategische trends

  • Herstel zet door

    De branche heeft zich herstelt dankzij het aanhoudende consumentenvertrouwen en de toenemende huizenverkoop. Maar de concurrentie blijft groot, en er komen steeds meer branchevreemde aanbieders zoals bouw- en tuincentra bij. Daarnaast zijn er grote online spelers en fabrikanten die rechtstreeks aan de eindgebruiker leveren. Een omnichannel-aanpak is noodzakelijk, omdat consumenten zich steeds meer via internet oriënteren.

  • Slimme inzet van innovatie

    Augmented reality geeft consumenten in de voorfase van het oriëntatieproces de kans om meubilair te ‘testen’ in hun eigen omgeving. Hierbij worden ruimtes in huis verrijkt met virtuele productbeelden, zodat de klant een goed beeld krijgt of het meubelstuk past. Dit past uitstekend bij de groeiende behoefte van de klant aan inspiratie op het gebied van wooninterieur. De mogelijkheden van augmented reality in retail zijn nog maar in de beginfase.

  • Beleving blijft cruciaal

    Om klanten te verleiden naar de winkel te (blijven) komen, is beleving in de woonwinkel cruciaal. Het aanbod is vaak onvoldoende onderscheidend. Door individualisering willen consumenten een stem hebben in het ontwerp. MyKea en Made.com bieden deze vorm van mass customization. De aantrekkelijkheid van woonmeubelboulevards is beperkt en mede daardoor is er sprake van overcapaciteit aan winkelvloeroppervlakte. Dit zal leiden tot noodzakelijke herinrichting van deze winkelgebieden, relocatie en tot noodzakelijke samenwerking in deze gebieden.

Sonny Duijn werkt als sector econoom bij het Economisch Bureau van ABN AMRO. Hij is verantwoordelijk voor de economische analyses over de retail. Henk Hofstede is Sector Banker Retail bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de retailbranche.