Laatste update: 2 oktober 2017

Winkels in consumentenelektronica

Elektronicawinkels is de verzamelnaam van winkels die zich bezig houden met de verkoop van elektronica-apparatuur. Hieronder vallen grote huishoudelijke apparaten (wasmachines, koelkasten), klein huishoudelijke apparatuur (stofzuigers, keukenapparatuur), audio- en videoapparatuur (incl camera’s), telefoonapparatuur, computers en randapparatuur en gameconsoles. Vaak horen complementaire producten als DVD’s, audio, software en spellen ook tot het assortiment.

Algemene prognose

2016 was een zwaar jaar voor winkels in consumentelektronica, met een daling van 3,9% van de verkoopvolumes en van 4,7% van de omzet. Mede door de grote prijsdruk daalde het aantal (vestigingen van) winkels in elektronica in de afgelopen zeven jaar met 556, het aantal computerwinkels met 454 en aantal verkopers van radio’s en televisies met 159. Mede dankzij de betere economische omstandigheden verwachten wij voor 2017 een beter jaar, waarin de verkoopvolumes richting stabilisatie gaan.

 

  • Vraag vanuit de consument naar de producten

    De vraag naar consumentenelektronica (denk aan smartphones) is aanhoudend. Door ontwikkelingen in de halfgeleiderindustrie worden de producten ook steeds slimmer en nemen de mogelijkheden toe. Smartphones en tablets worden ook steeds vaker gebruikt om bijvoorbeeld media te consumeren, of om producten te kopen. Het vooruitzicht dat diverse elektronicaproducten (als koelkasten) ‘smart’ worden, kan gunstig uitwerken op de toekomstige vraag naar die producten.

  • Grote prijsdruk

    Mede door de opkomst van de online-markt is er een zeer grote prijsdruk op consumentenelektronica ontstaan. Sinds 2005 zijn de prijzen van consumentenelektronica met bijna 48% procent gedaald, terwijl het algehele prijspeil in Nederland in die periode met 17% steeg. De marges op het bedrijfsresultaat zijn dun. Het blijkt ook in 2017 lastig voor consumentenelektronicawinkels om prijzen te verhogen.

     

  • Particuliere consumptie stijgt

    Het consumentenvertrouwen staat rond het hoogste niveau sinds de zomer van 2007. Dit resulteert ook in hogere uitgaven: vorig jaar steeg de particuliere consumptie met 1,5%, voor 2017 en 2018 gaan we uit van 2,2% consumptiegroei per jaar. De bestedingen aan ‘duurzame goederen’ (waar consumentelektronica ook toe behoort) zitten daarbij ook in de lift, wat hoopgevend is voor winkels in consumentenelektronica.

     

Strategische trends

  • Online omzet zet door

    In 2016 is de online omzet in consumentenelektronica en witgoed gestegen van 24 naar 28 procent. De producten lenen zich bij uitstek voor digitale aanschaf, omdat ze goed te vergelijken zijn op basis van productfunctionaliteiten. Prijs en kwaliteit blijven de belangrijkste drivers voor consumenten. Productbeoordelingen en consumentenreviews hebben grote invloed op het aankoopgedrag van consumenten, dus online beschikbaarheid en vindbaarheid hiervan is cruciaal.

  • Daling aantal winkels

    Doordat een deel van de omzet van fysieke elektronicawinkels naar webshops verschuift, is er overcapaciteit aan winkelvloeroppervlakte. Het aantal fysieke verkooppunten in elektronica en witgoed daalt, en blijft naar verwachting afnemen. Heeft een omnichannel-propositie een goede balans tussen online en offline, dan biedt de sector nog steeds mogelijkheden. Zo onderscheidt winkelformule Coolblue zich via een omnichannel-propositie met een breed assortiment en extra service, zoals bezorging en installatie van witgoed. Voor haar klanten is gemak belangrijker dan prijs. Convenience wordt de nieuwe loyaliteit.

  • Kennis primair, beleving secundair

    Consumenten blijven elektronicawinkels bezoeken vanwege de kennis en kunde van het personeel. Persoonlijk advies, installatie en service bieden de retailer kansen om consumenten naar de fysieke winkel te trekken. De vergrijzing biedt daarbij kansen. Door winkels in te richten als ‘belevingscentra’, kunnen producten worden gedemonstreerd en getest. Mediamarkt werkt bijvoorbeeld samen met leveranciers voor productdemonstraties. En Kamera Express heeft een experience store waar klanten professionele camera’s kunnen uitproberen. De combinatie van expertise en beleving zorgt voor een optimale productpresentatie aan de klanten. Lees meer.

     

Sonny Duijn werkt als sector econoom bij het Economisch Bureau van ABN AMRO. Hij is verantwoordelijk voor de economische analyses over de retail. Henk Hofstede is Sector Banker Retail bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de retailbranche.