Laatste update: 8 november 2017

Campings en vakantieparken

Bedrijven in deze branche zijn vaak gelegen in de prachtige natuur. Campings bieden over het algemeen een standplaats aan met sanitaire voorzieningen. Vakantieparken bieden doorgaans volledige accommodatie aan in vakantiehuizen.

Algemene prognose

Het aantal overnachtingen in de verblijfsrecreatie nam in 2016 met 0,3 procent toe naar 62 miljoen. Daarbij daalde het aantal overnachtingen door Nederlandse bezoekers met 1,8%. Het aantal overnachtingen door buitenlandse bezoekers steeg met 6,5%. In 2017 tot en met juli bedraagt de groei van overnachtingen door buitenlandse toeristen in de verblijfsrecreatie bij 12% jaar-op-jaar; het aantal overnachtingen door Nederlandse bezoekers nam met 2,5% toe. Voor zowel huisjesparken als voor campings kwam de totale groei voort uit de toename van het buitenlands bezoek. In de laatste jaren steeg het buitenlandse bezoek sowieso veel harder dan het binnenlandse bezoek. Nog altijd komt echter wel 73 procent van overnachtingen in verblijfsrecreatie van bezoekers uit eigen land. Wij verwachten dat het totaal aantal overnachtingen in de verblijfsrecreatie in 2017 met 2 procent toeneemt, geholpen door de positieve economische omstandigheden. Vakantieparken en kustcampings profiteren daarvan. De camping met luxe onderkomens (in de branche gedoopt tot ‘glamping’) is daarbij een kansrijk concept.

 

 

  • Consument kiest voor vakantiehuisje

    Vakantieparken met huisjes trekken de kar binnen deze branche. Het aantal overnachtingen bij hen nam sinds 2012 met 18,4 procent toe, terwijl het aantal overnachtingen bij campings in diezelfde tijdsspanne slechts met 0,4 procent toenam. De groei in de verblijfsrecreatie moet vooral komen van buitenlandse toeristen. Daardoor hebben zij een steeds groter aandeel in het totale bezoek. In 2012 kwam nog 79 procent van de overnachtingen door binnenlandse toeristen, in 2017 was dit 73 procent.

  • Toename toerisme verwacht

    Geholpen door de positieve economische omstandigheden voorzien we een groei van het aantal overnachtingen in de verblijfsrecreatie in 2017. Daarbij verschillen de ontwikkelingen wel per regio, zoals ook in de afgelopen jaren te zien was. Zo is in Zeeland het bezoek aan de vakantiehuisjes in de afgelopen vier jaar flink toegenomen, onder meer door een toename van het bezoek vanuit Duitsland. Sowieso is bijna vier op de tien overnachtingen in de Zeeuwse verblijfsrecreatie, van een Duitse toerist.

Strategische trends

  • Kansen door ‘hotelisering’

    Vakantieparken en campings kunnen inspelen op de behoefte aan luxe en comfort. Hierbij kunnen ze zich laten inspireren door de hotelbranche. Zo kunnen ze gasten aan zich binden met een op maat gesneden aanbod en extra services: van flexibel in- en uitchecken, een ontbijtservice en een kinderoppas tot massages en arrangementen met leuke attracties en activiteiten in de omgeving. Kansrijk is ook het inzetten van lokale experts, zoals bijvoorbeeld Airbnb dat sinds dit jaar doet. Lokale enthousiastelingen kunnen dan door gasten worden ingehuurd om een rondleiding, (stads)wandeling of bezoek aan een evenement te verzorgen. Lees meer.

  • Inspireren met augmented reality

    Pokémon Go veroverde binnen een maand de wereld. Deze hype toont de mogelijkheden van Augmented Reality aan: de technologie waarmee digitale informatie via een mobiele telefoon of ander device aan de werkelijkheid wordt toegevoegd. Een storytelling-tool bij uitstek, waarmee reizigers en gasten tijdens hun hele customer journey kunnen worden geïnspireerd. Maar ook het vakantiepark en haar omgeving te leren kennen. Bovendien hebben consumenten ook steeds meer behoefte aan mogelijkheden om hun digitale devices op een vernieuwende manier te gebruiken. Partijen die er in slagen deze honger te voeden, nemen absoluut een voorsprong op de concurrentie. Lees meer.

  • Rammelende websites verdienen update

    Internet is dé manier om de moderne consument te verleiden. Maar websites zijn vaak rommelig ingedeeld, voorzien van een verouderd boekingssysteem of niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Bovendien is er vaak weinig aantrekkelijk beeldmateriaal. Met andere woorden: het belangrijkste uithangbord rammelt aan alle kanten. Hoe staat uw website ervoor? Lees meer.

Stef Driessen is Sector Banker Leisure bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de sector.