Laatste update: 8 november 2017

Travel

De reisbranche valt grofweg uiteen in touroperators en reisbemiddelingsbureaus. Touroperators stellen reizen samen op basis van accommodatie, transport, excursies. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de uitvoering van de reis. Reiswinkels verkopen deze reispakketten aan consumenten of bieden losse tickets, accommodaties en zelf samengestelde reizen aan. Een ruime meerderheid van de bedrijven in de reisbranche is aangesloten bij branchevereniging ANVR.

Algemene prognose

De laatste jaren liet de reisbranche flinke groei zien, geholpen door de positieve economische omstandigheden. De volumes stegen in 2016 met 7,9 procent. Die groei lijkt met name te zitten bij de reisbemiddelaars en partijen die toeristische informatie verschaffen. Touroperators hebben het veel lastiger; hun omzet daalde in 2016 met 1,2 procent. Een belangrijk issues voor reisbureaus is de concurrentie van internet, die de consument frequent gebruikt om reizen te boeken en samen te spelen. Een goede vindbaarheid en profilering online (ook mobiel) is voor de reisbranche dan ook essenieel. Voor 2017 verwachten wij – dankzij de groei van het toerisme – een volumegroei van 3,5 procent, gedragen door de reisbemiddelaars. De marges in de branches blijven relatief laag binnen de branche, ook door de concurrentie van online travel agencies als Booking.com.

  • Groei toerisme, maar ook risico’s

    Tussen 2012 en 2015 daalde het aantal door Nederlanders geboekte vakanties. De uitgaven hieraan stegen echter wel. In de eerste maanden van 2017 namen de vakantieboekingen toe, gesteund door de toename aan toerisme. Hoewel wij verdere groei van het toerisme verwachten, zijn er ook risicofactoren. Zo kan het toerisme uit het VK afzwakken bij een mogelijke Brexit. Ook terreurangst kan tot vraaguitval leiden. Dergelijke situaties zijn uitdagend voor touroperators, die veel tickets en accommodaties vooruit boeken. Daarnaast maken prijsstijgingen rondom vakantiepieken het voor touroperators moeilijker om de marges op peil te houden.

  • Online strategie doorslaggevend voor succes

    Inmiddels vindt 83 procent van alle uitgaven aan vliegtickets en logies-accomodaties in ons land, online plaats. Een goede vindbaarheid en profilering online is voor Travel-bedrijven dan ook cruciaal: zowel voorafgaand aan het boeken, als tijdens de reis van de klant zelf. Aan de andere kant zijn bekende Nederlandse online travel agency’s (ota’s) als Booking.com en Travelbird.com (internationaal) succesvol. Daarbij concurreert de reisbranche ook met Airbnb, die reeds ‘tours en ervaringen’ op de locatie zelf biedt, aangeboden door lokale experts. Bij de reiziger leeft de behoefte hieraan.

Strategische trends

  • Geavanceerde gezichtsherkenning

    Lange wachtrijen als gevolg van securitychecks helpen voorkomen? ‘Big spenders’ of raddraaiers in het publiek identificeren en hen maatwerk bieden? Technologie voor gezichtsherkenning wordt steeds geavanceerder. Het gebruik van deze technologie moet reizigers een duidelijk voordeel opleveren. Er moet helder en ondubbelzinnig over het gebruik worden gecommuniceerd. Voor bedrijven die gezichtsherkenning vanuit deze insteek willen inzetten, liggen momenteel talrijke mogelijkheden in het verschiet. Lees meer

    .

  • Verleiden met persoonlijke reviews

    Liefst 95 procent van alle reizigers kijkt eerst naar reviews voor ze een reis boeken. Ongeveer 20 tot 40 procent noemt dit zelfs een doorslaggevende factor. Een recensie van een backpacker is echter weinig relevant voor een getrouwd stel. En dus worden nu ook de reviews steeds scherper ingestoken op de juiste doelgroep. Slimme reisaanbieders spelen hier op in, door content(blokken) op de website dynamisch aan te passen. En zo elke afzonderlijke bezoeker te ontvangen met positieve recensies van gelijkgestemden. Een verleidelijker visitekaartje is nauwelijks denkbaar. Lees meer.

  • De chatbot helpt reizigers snel op weg!

    Binnen 30 seconden een vlucht boeken? Het kan door het eenvoudigweg aan de computer te vragen. Chatbots zijn bezig met een razendsnelle opkomst in de travelsector. Heel binnenkort gaan deze kunstmatig intelligente reisvrienden zelfs proactief met ons praten. Door de webcare- en serviceafdeling via de chatbot met klanten te laten communiceren worden ze niet alleen efficiënter en klantvriendelijker maar ook veel goedkoper. Zoals Virgin Trains, dat klantreacties via e-mail niet alleen veel sneller beantwoordt, maar de benodigde manuren voor de verwerking daarvan dankzij een chatbot met liefst 85 procent heeft verlaagd. Lees meer

     

Ondernemer aan het woord

Willemien de Jong, directeur Vakantieboulevard

 

‘Vakantieganger flaneert graag over digitale boulevard’

‘De traditionele reiswereld heeft het moeilijk. Het aantal boekingen van standaard pakketreizen bij touroperators neemt al jaren af. Mensen zoeken en boeken steeds meer online; complete reizen, maar ook steeds meer alle losse ingrediënten. Bij de huidige online reisportals ligt de focus vooral op prijs en bestemming. Wij concentreren ons met ons nieuwe platform veel meer op die andere vraag die de Nederlandse consument zichzelf stelt. Wat wil ik gaan doen? Of, anders gezegd: welke herinneringen wil ik straks overhouden aan mijn vakantie?’ Willemien de Jong is directeur van Vakantieboulevard.nl, een online winkelcentrum met veertig thematische winkelstraten, dat maart 2016 live is gegaan.

Hoe trekken jullie als startup de zoekende reiziger naar Vakantieboulevard.nl?

‘De reisbestemming is niet langer de hoofd zoekterm. We zijn een digitaal winkelcentrum vol reisspecialisten – groot en klein door elkaar – dat mensen kan boeien en vasthouden. Hoe? De straten in dat centrum, nu zo’n veertig stuks, hebben verschillende thema’s als: avontuurlijke reizen, familievakanties, bijzondere overnachtingen, eenoudervakanties, cruises, culinaire reizen, single reizen, camperreizen, medische reizen, cultuurreizen. Flanerend langs die etalages raken mensen geïnspireerd. Ze kunnen daarvoor in de straten ook tips en mogelijkheden ontdekken die bloggers hen aanbieden. Ons concept is simpel: een reisspecialist huurt voor € 25 per maand een etalage. Dat kan overigens ook een buitenlandse aanbieder zijn. Wij zorgen voor zo véél mogelijk publiek. Wie wil boeken, handelt dat af op de site van de reisspecialist. Daar bemoeien we ons niet mee: dat scheelt ingewikkelde administratieve toestanden. En: de marge van de boeking gaat helemaal naar de ondernemer. Op zijn dashboard ziet de reisspecialist hoeveel mensen zijn site via ons platform hebben gevonden. Nu, een maand na de start, hebben we 700 etalages, over een half jaar streven we naar 2500.’

U heeft wortels in de traditionele reiswereld, wat is het belangrijkste verschil in ondernemen?

‘Het tempo van veranderingen. Bij het bedrijf waar ik tot drie jaar geleden werkte, gingen veranderingen heel langzaam. Logisch: een business model dat al tientallen jaren succesvol is, daar ga je daar niet zo snel aan sleutelen. En nu, bij deze startup, doen we eigenlijk niets anders dan voortdurend veranderen. We focussen bijvoorbeeld eerst op de Nederlandse consumenten, maar we gaan ons concept volgend jaar ook internationaal uitrollen. En we zullen nieuwe, aanpalende verdienmodellen gaan vinden. Het aantal medewerkers en etalages groeit snel. Daar krijg ik veel energie van.’

De concurrentie is groot, wat maakt jullie sterk in die strijd?

‘We zijn de enige die op deze manier werkt. Andere platforms hebben de focus vooral op prijs en bestemming. De groep consumenten die op een andere manier kiest, groeit met de dag. We schatten dat 20 tot 30% van de Nederlanders van alle leeftijden op zoek is naar een geweldige ervaring, en niet zo zeer naar een bestemming. Met data technologie gaan we zoekprofielen van mensen steeds beter toespitsen. Welk type consument kiest voor welke winkelstraat? Als iemand eerst een single vakantie heeft geboekt, en het jaar daarna een familievakantie, past het zoekprofiel zich automatisch aan. We gaan excelleren in goed toepassen van data technologie. Bij ons werken uitstekende mensen voor de harde IT-kant, die heel goed met software updates nieuwe functionaliteiten kunnen toevoegen, én voor de zachte IT kant, de online marketing. Voortdurend zullen we kritisch kijken: voldoet ons aanbod aan de eisen van de consument?’

Stef Driessen is Sector Banker Leisure bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de sector.