Laatste update: 2 oktober 2017

Schoenenwinkels

In de schoenendetailhandel worden dames- en herenschoenen, kinderschoenen, laarzen, sportschoenen , sandalen en pantoffels verkocht. Onder het assortiment vallen tevens accessoires zoals veters, onderhoudsmiddelen en lederwaren zoals riemen en tassen. De VGS (Vereniging Grootwinkelbedrijven in Schoenen) is de branchevereniging, die via haar leden iets meer dan de helft van de markt dekt. De schoenverkopen via internet zijn flink toegenomen, hier is Zalando een bekende speler.

 

Algemene prognose

In 2016 verdween 7,6% aan verkoopvolumes uit de branche, volgens het CBS. Zonder koopdagcorrectie was dit zelfs 8,7%. Eerder werd de daling nog forser ingeschat. De grote concurrentie – toenemend ook via internet – zorgt voor uitdagingen in de branche. In de afgelopen vijf jaar sloten 762 vestigingen van schoenwinkels de deuren. Wij verwachten voor 2017 een nieuwe daling van het aantal vestigingen, maar verwachten wel herstel: met een lichte stijging van de verkoopvolumes.

  • Verkoopvolumes gedaald

    De concurrentie in deze branche is groot. In de afgelopen vijf jaar daalde het vloeroppervlak van schoenwinkels in de winkelstraten met 20%. Omdat de verkoopvolumes zelfs met 25% daalde in die periode, lijkt de concurrentie niet kleiner geworden. Er worden per vierkante meter minder schoenparen verkocht dan voorheen. Er staan dan ook druk op de winstmarges, die in 2016 verder zijn gedaald. Schoenwinkels kampen onder meer met concurrentie via internet: de online bestedingen aan schoenen stegen in 2016 met 44% (zie ook onder strategische trends).

  • Prijzen staan onder druk

    Door die grote concurrentie staan ook de prijzen van schoenparen onder druk. Sinds 2007 steeg de prijs van een paar schoenen slechts met 3,7%, terwijl het algehele prijspeil in die tijdsspanne met 17% omhoog ging. Deze prijsdruk hangt ook samen met de transparantie die de online-markt in deze categorie brengt.

  • Stijging particuliere consumptie

    Het betere economische klimaat biedt hoop voor de schoenenwinkels. Zo staat het consumentenvertrouwen rond het hoogste punt sinds begin 2001. De koopbereidheid bij de consument is toegenomen. Dit vertaalt zich in hogere uitgaven. Wij voorzien een toename van de particuliere consumptie van 2,2% in zowel 2017 als in 2018. Na zes kwartalen van een krimp in uitgaven aan schoenen namen in het eerste en tweede kwartaal van 2017 de uitgaven aan schoenen weer toe. Schoenwinkels hebben wel last van concurrentie van kledingwinkels.

Strategische trends

  • Schoeisel als fashionstatement

    Schoenen zijn steeds meer een mode-item en de modellen worden meer casual. Schoenretailers spelen in op modetrends en kunnen hun inkoopbeleid hierop afstemmen. Daarnaast moeten ze de klant op modevlak inspireren, want schoenen worden een steeds groter onderdeel van de identiteit van de consument. Veel moderetailers (Zalando, H&M, Tommy Hilfiger) breiden hun aanbod uit met schoenen en accessoires, waardoor de concurrentie toeneemt. Voor de modebewuste consument wordt advies steeds belangrijker – en dat gaat verder dan de juiste maat en pasvorm.

  • Propositie als fundament

    Toenemende concurrentie van moderetailers en e-tailers maakt een duidelijke offline én online propositie essentieel. Hierbij moet worden afgewogen tegen welke kwaliteit en prijs de schoenretailer producten en diensten levert. Het verrijken van een fysieke schoenwinkel met bijvoorbeeld een digitaal schoenpasprogramma kan de winkelbeleving verhogen.. Dit wordt belangrijker nu traditionele fabrikanten als Van Bommel en Peter Kaiser rechtstreeks leveren aan de consument en innovaties zoals 3DAboutme, bij online aankopen nauwkeurig de ideale pasvorm adviseren. Voor winkelbeleving zijn consumenten meestal bereid meer te betalen. Hiermee maakt de schoenretailer zich minder afhankelijk van prijsconcurrentie.

  • Digitale klantrelatie van meer belang

    De online verkoop van schoenen is van 19 naar 26 procent gestegen in 2016 (GfK)) blijft naar verwachting groeien. Het gemak waarmee online georiënteerd, besteld en geretourneerd kan worden, versnelt dit. Gezien de toename van aankopen via internet, is ook versterking van de digitale klantrelatie belangrijk. Denk aan cross-channel loyaltyprogramma’s. Door online en offline samen te smelten krijgt de klant een nóg betere beleving in de fysieke winkel. Verder wordt de winkelinrichting steeds digitaler, zoals bij vanHaren en Omoda.

Sonny Duijn werkt als sector econoom bij het Economisch Bureau van ABN AMRO. Hij is verantwoordelijk voor de economische analyses over de retail. Henk Hofstede is Sector Banker Retail bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de retailbranche.