Laatste update: 8 november 2017

Restaurants

Een lage toetredingsdrempel en veel concurrentie zorgen voor een relatief groot verloop in de restaurantbranche. Locatie, concept, service en doelgroep bepalen onder andere het succes van restaurants.

Algemene prognose

Nadat de verkoopvolumes van restaurants 4,7 procent stegen in 2016, verwachten wij een stijging van 4,5 procent in 2017. De positieve economische omstandigheden spelen deze branche in de kaart. Dankzij een stijging van de volumes met bijna 24 procent in de afgelopen zeven jaar liggen de verkoopvolumes van restaurant weer boven précrisisniveaus. Daarbij profiteren restaurants op dit moment nadrukkelijk van het consumentenvertrouwen. In de loop van 2017 stond het consumentenvertrouwen op het hoogste punt sinds begin 2001. De koopbereidheid is daarbij hoog.

 

  • Meer te besteden in 2017 en 2018

    Het besteedbaar inkomen van consumenten steeg in de periode 2015-2016. Echter vertaalde de inkomensverbetering zich niet geheel in de uitgaven door de consument, mede door de voorzichtigheid bij consumenten over hun eigen financiële situatie. Een deel van het gespaarde inkomen wordt in 2017 alsnog uitgegeven. De particuliere consumptie stijgt naar verwachting in zowel 2017 als in 2018 met 2,2%.

  • Consument eet graag buitenshuis

    Voor restaurants is het gunstig dat de behoefte van de consument om buitenshuis te dineren in de afgelopen jaren groeide. Van de consumenten gaf in 18% in 2016 aan minimaal een keer per week buitenshuis te dineren. In 2008 was dit nog 13% (FSIN). Ook is de mate waarin consumenten buitenshuis lunchen en ontbijten gegroeid. Daar is voor horeca-ondernemingen nog een flinke groei te realiseren.

Strategische trends

  • Gezonder, goedkoper, vaker beschikbaar

    Buitenshuis eten zit in de lift. Toch vindt 72 procent van de Nederlanders uit eten gaan nog steeds te duur. Zo neemt de helft van de sporters water mee van thuis. Ruim een kwart neemt boterhammen mee. Een op de drie sporters geeft aan nooit iets te kopen in de sportkantine. Bij de toeschouwers geeft zelfs 39 procent aan nooit iets te kopen in de kantine of langs de lijn. Waarom? Te duur. Te ongezond. Of niet beschikbaar. Op tal van locaties zijn flexibele uitgiftepunten een oplossingen. Zo kunnen promotieteams de gezonde snacks ook ‘langs de lijn’ aanbieden. Lees meer.

  • Serveer meer buiten de hoofdmaaltijd

    Volgens ABN AMRO is er nog een wereld te winnen door de aankoop van bijgerechten, drankjes en desserts te stimuleren. Ook met gevarieerde porties spreekt u effectief nieuwe doelgroepen aan, zoals gezinnen. Bovendien brengt dit kansen voor maaltijdbezorging met zich mee. Restaurants hebben nog meer knoppen om aan te draaien. Transparantie en lef tonen in de prijsbepaling, bijvoorbeeld. Bied koffie en frisdranken in verschillende maten, vormen en dus ook (lagere) prijzen aan. Eventueel margeverlies kunt u goedmaken met meer omzet uit andere producten en diensten. Lees meer.

  • Eten of gegeten worden?

    ABN AMRO voorziet dat het aandeel eet- en drinkgelegenheden in traditionele winkelcentra verdrievoudigt naar 21% in 2025. Dit leidt tot margedruk bij ondernemers in de sector. Hoe speelt u hierop in? Slim omgaan met tijd is zinvol. Door bijvoorbeeld iets extra’s of kortingen te bieden buiten de piekuren. Maar de grootste winst zit bij inkoop. Minder diversiteit in toeleveranciers zorgt voor een betere onderhandelingspositie. Ook schaalvergroting helpt. Kunt u overhead spreiden over meerdere vestigingen? Dan dalen uw kosten per tafel per uur. Lees meer.

Stef Driessen is Sector Banker Leisure bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de sector.