Laatste update: 2 oktober 2017

Groothandel non-food

Een groothandel non-food is een bedrijf dat als hoofdactiviteit nieuwe en gebruikte non-food artikelen inkoopt en verkoopt aan bedrijfsmatige afnemers, zoals de detailhandel. Tot de non-foodartikelen behoren onder meer kledingstoffen, huishoudtextiel, kleding en schoenen, sierraden, huishoudelijke apparatuur, airconditioning, audio- en video-apparatuur, wasmiddelen, parfums, woonartikelen, huismeubilair, verlichting, fietsen, sportartikelen, kantoorspullen en kampeerartikelen.

Algemene prognose

Voor groothandels verwachten wij een flinke groei in 2017 en 2018. De betere economische omstandigheden en de groei van de export zijn gunstige factoren en stuwen de verkopen van groothandels non-food. De branche kent echter ook uitdagingen, onder meer in de concurrentie met internetinitiatieven en handhaving van de rol in de keten.

  • Particuliere consumptie stijgt

    Groothandels non-food profiteren van de stijging van de particuliere consumptie in ons land. Winkeliers verkopen daardoor namelijk meer non-food-producten, en zij kopen in bij deze groothandels. In 2016 steeg de particuliere consumptie met 1,5% en voor 2017 verwachten we zelfs een stijging van 2,2%. Dit heeft een positief effect op hun omzet. Sinds 2007 steeg de omzet van deze branche met 43%, waarbij de groei onder meer bij de groothandels in medische artikelen lijkt te zitten. In de eerste helft van 2017 groeiden ook groothandels in consumentenapparatuur flink.

     

  • Handel neemt toe

    De economische ontwikkelingen buiten Nederland zijn voor de groothandels ook van zeer groot belang. Voor hen is het gunstig dat in veel afzetmarkten sprake is van economische groei. Voor 2017 en 2018 verwachten wij dan ook een toename van Nederlandse export en de import van rond de 5% per jaar. De handel in bijvoorbeeld kleding, schoenen en optische instrumenten nam in 2016 toe. In dat jaar steeg de omzet van groothandels non-food met 6,6%.

  • Hogere winstmarges

    Geholpen door zijn diversiteit aan afzetmarkten hebben groothandels non-food hun winstgevendheid in de afgelopen jaren flink op weten te schroeven. De marges op het bedrijfsresultaat van groothandels in non-food stegen tussen 2009 en 2015 van 4,5% naar 7,1%. Groothandels in mode en in woninginrichting zaten daarbij in 2015 zelfs boven de 8%.

Strategische trends

  • Groeiende druk op positie

    De traditionele positie van de groothandel blijft onder druk staan. Fabrikanten kunnen via internet lokale consumenten en buitenlandse afnemers direct bereiken, waardoor de groothandel haar rol van betekenis dreigt te verliezen.

  • Nieuwe kansen als ketenregisseur

    Groothandels spelen hierop in door de rol van ketenregisseur op zich te nemen. Door voor- of achterwaartse integratie met eigen afzetkanalen of eigen productie, proberen ze meer grip te krijgen op de keten. Groothandels kunnen retailers ontzorgen door extra dienstverlening aan te bieden. Bijvoorbeeld met e-fulfilment en order (robot)picking. Maar ook door centraal de retouren van webshops te verzorgen.

  • Digitalisering en big data

    Door digitalisering en big data zullen groothandels vraag en aanbod beter op elkaar kunnen afstemmen. Resultaat: hogere omloopsnelheden en kortere levertijden. Nieuwe exportmarkten buiten West-Europa bieden groeikansen voor groothandels. Exporterende groothandels profiteren van de lagere eurokoers. Maar als ze in andere valuta inkopen, kan dit leiden tot hogere inkoopkosten. Deze proberen ze door te berekenen aan de consument om de impact op hun marge te verkleinen.

Sonny Duijn werkt als sector econoom bij het Economisch Bureau van ABN AMRO. Hij is verantwoordelijk voor de economische analyses over de retail. Henk Hofstede is Sector Banker Retail bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de retailbranche.

Ondernemer aan het woord: 'Wij leveren garagebedrijven binnen twee uur'

Vier vragen voor Bram Teun Koskamp, Algemeen Directeur Koskamp Groep

‘Heldere keuzes maken: dat ligt aan de basis van ons succes. We leveren auto-onderdelen uitsluitend aan autobedrijven en niét aan particulieren. Mijn oom Johan Koskamp, in 1969 de grondlegger van het familiebedrijf, maakte die keuze tóen al en daar hebben we nooit aan getornd. Johan is nog steeds lid van de hoofddirectie, samen met zijn dochter Liesbeth en mij.´ De sleutel voor succes in zijn branche, zegt Bram Teun Koskamp, algemeen directeur van Koskamp Groep, is een snelle en fijnmazige logistiek. ‘Twee of drie dagen op een onderdeel wachten, daar worden garagisten en consumenten anno 2017 niét blij van.´

Voor een optimale en snelle, fijnmazige logistiek was het nodig de backoffice activiteiten naar het hoofdkantoor in Den Ham te centraliseren. ´Van 2007 tot 2012 bouwden we twee nieuwe kantoren en aantal grote regio-magazijnen. De Koskamp Groep telt nu elf vestigingen in Noord-, Midden- en Oost-Nederland. Onze klanten, allemaal uit de regio, kunnen we binnen twee uur leveren uit een assortiment van 1,1 miljoen artikelen.’

Welke rol speelt jullie webshop in het succes?

‘Een heel grote rol. Van de honderd klanten die inloggen op onze webshop op zoek naar een autoband, filter, sensor, uitlaat, vloeistoffen, gereedschappen en noem maar op, doen er 95 een aankoop. Dat is een hoge conversiegraad, – die ligt in onze sector gemiddeld op 40%. De externe webshopbouwers die we aanvankelijk in de arm hadden genomen, vonden we niet slagvaardig genoeg, behalve als het ging om stevige facturen sturen. Van hen wilden we niet afhankelijk zijn. In 2008 hebben we een specialist in vaste dienst genomen voor ontwikkeling en beheer van een continu geolied draaiende webshop. Die man werkt nog steeds bij ons, met inmiddels zeven IT-medewerkers, die ook zorgen voor onze andere IT-systemen. Binnenkort lanceren we weer een nieuwe webshopversie. En we werken aan een totaal andere opzet van onze afdeling telefonische verkoop. Die zorgt momenteel nog slechts voor 5% van de omzet, terwijl 95% online wordt besteld. Klanten die dat nodig hebben, gaan we straks telefonisch bijstaan om ze te helpen online het juiste onderdeel te bestellen.’

Jullie runnen zes trainingscentra, voor eigen personeelsleden en dat van garagebedrijven – voor technische en commerciële bijscholing. Vanwaar die keuze, het lijkt niet de corebusiness van een groothandel?

‘Die trainingscentra hebben we zodat we over vijf jaar nog steeds onderdelen kunnen verkopen. De ontwikkelingen in automotive gaan razendsnel. Het duurt niet lang meer of er rijden geen auto’s meer rond zonder computers, wifi-toegang, sensoren en camera’s. Of wat te denken van zelfrijdende auto’s? Onze klanten zijn allerhande garagebedrijven, voor hen is bijscholing uiterst belangrijk, zodat hun monteurs alle recente technische ontwikkelingen in de vingers hebben. Neem de werking van nieuwe diagnose-apparatuur. Als de sensor stuk is, die helpt bij het inparkeren, wat moet je dan meten? Hoe moet je die sensor vervangen? Dat is straks allemaal onontbeerlijke vakkennis. Zelfs als je een mechanisch onderdeel als een remblok vervangt, zal je het computersysteem moeten vertellen dat er een nieuw remblok is gemonteerd, anders ‘denkt’ de auto nog steeds dat het remblok is afgesleten, en remt hij veel te hard. In de trainingscentra werken we samen met grote leveranciers van onderdelen, zoals Bosch. ‘

Hoe hebben de crisisjaren doorgewerkt in de bedrijfsresultaten?

‘We hebben ons bouwprogramma voor kantoren en magazijnen, dat in 2007 begon, gewoon kunnen doorzetten. We konden nog steeds goed uitrekenen welke besparingen in de bedrijfsvoering we met de nieuwe werkwijze zouden bereiken. De jaren 2008, 2009 en 2010 zijn behoorlijk geweest. Pas eind 2011, begin 2012 merkten we dat consumenten de crisis te lang vonden duren en ook bij het auto-onderhoud de hand op de knip gingen houden. Medio 2013 hebben we ons eigen bedrijf kritisch tegen het licht gehouden en gekeken: waar willen we naartoe de komende vijf jaar, en hoe kunnen we dat bereiken? Op een aantal functies was het werkniveau hoog, maar hield het denkniveau te wensen over. Dat is nu helemaal op orde. We hebben een duidelijke focus; 2015 en 2016 zijn met een gemiddelde groei van meer dan 10% goede jaren geweest. De ambitie is dat de omzet, in 2016 € 52 miljoen, in het jaar 2020 is gestegen tot € 70 miljoen. We liggen op koers.’

Is het een idee om de distributie van de onderdelen met elektrische of hybride bestelauto’s te gaan doen?

‘We doen mee aan Green and Lean, het programma in de logistieke sector om zo veel mogelijk CO2-reductie te bereiken. Maar voor ons distributiemodel – zes keer per dag aan klanten kunnen leveren – is de actieradius van elektrische of hybride auto’s niet toereikend. We zouden onze auto’s eenvoudigweg niet snel genoeg kunnen opladen voor de volgende rit. Op termijn is elektrisch rijden vast een oplossing voor ons, maar nu is het nog niet aan de orde.’

Voor klanten is het belangrijk geen kostbare tijd te verliezen. Meerdere keren per dag kunnen ze snel beleverd worden. En met dit Koskamp-afleverbord weten de monteur van het garagebedrijf en de Koskamp-chauffeur waar de goederen behoren te liggen.