Laatste update: 3 oktober 2017

Groothandel hout- en bouwmaterialen

De groothandel in hout en bouwmaterialen omvat de groothandels in verf, zand, tegels, plavuizen, hout, plaatmateriaal en overige bouwmaterialen of een combinatie van bovengenoemde bouwmaterialen. 77 procent van de groothandels heeft maximaal 5 werknemers in dienst.

Algemene prognose

De groothandel heeft in 2016 sterk geprofiteerd van de groei in de bouwproductie en de woningmarkt. Consumenten huurden vaker een aannemer in voor de renovatie van hun woning. De omzet zal naar verwachting in 2017 en 2018 minder hard groeien. De omzet van de groothandel groeit in zowel 2017 als 2018 met 5 procent.

  • Verhuizen zet aan tot verbouwen

    De woningmarkt is belangrijk voor de groothandel in bouwmaterialen, omdat een verhuizing vaak betekent dat er verbouwd wordt in het nieuwe (of oude) huis. Kleine aannemers en ook particulieren kopen hun materiaal daarvoor bij de groothandel in. De verwachting is dat de woningmarkt in 2018 minder hard gaat groeien. Vooral de woningtransacties zijn van belang. In 2016 steeg het aantal transacties met 20,5 procent. De verwachting is dat het aantal transacties in 2017 met 15 procent groeit en in 2018 met 5 procent daalt.

  • Ontwikkeling kleine bouwers van belang voor groothandel

    Vooral de kleine bouwers doen hun inkopen bij de groothandel, al ontstaat steeds meer concurrentie van grote bouwmarkten. Grote bouwers slaan de groothandel over en kopen rechtstreeks in bij de industrie. De kleine bouwers hadden in 2016 een topjaar, hun omzet steeg met 8,6 procent. De kleine bouwers actief in de woning- en utiliteitsbouw zagen hun omzet met 9,3 procent stijgen. Ook in 2017 doen zij het goed. De omzet van kleine bouwers steeg in het eerste halfjaar van 2017 met 8,5 procent j-o-j en de omzet van kleine bouwers actief in de woning- en utiliteitsbouw met 12.5 procent j-o-j. Daarmee laten ze de grotere bouwers ruim achter zich. De kleine bouwers profiteren van het herstel van de woningmarkt. De verwachting is dat zij het in 2017 en 2018 ook goed blijven doen, maar dat het groeitempo wel wat zal afnemen.

  • Hout- en bouwmaterialenindustrie graadmeter voor groothandel

    De producenten van hout- en bouwmaterialen zijn belangrijk voor de groothandel in bouwmaterialen, omdat de groothandel bij de industrie hun producten inkoopt. De omzet van de groothandel wordt daarom voor een groot deel bepaald door de afzetprijzen van de industrie. De afzetprijzen voor zowel houtproducten als bouwmaterialen stegen al in 2016 en de stijging zet in 2017 door. De afzetprijzen van houtproducten stegen in de eerste 8 maanden van 2017 met 2,5 procent en van bouwmaterialen met 1,4 procent. Dit zorgt voor extra prijsdruk bij de groothandel.

Strategische trends

  • Digitale dienstverlening

    De grotere aannemers werken steeds meer met integrale digitale modellen (zoals BIM), waarbij onderdelen direct bij de leverancier kunnen worden ingekocht. In navolging van BIM gaat ook de digitale showroom met Virtual Reality en Augmented Reality (VR/AR) een grote rol spelen in de oriëntatiefase. De leveranciers die hun producten digitaal op orde hebben, worden gevonden en gezien. Het wordt voor de handel in bouwmaterialen steeds uitdagender om relevant te blijven. Dienstverlening gaat een steeds belangrijkere rol spelen in de onderscheiding. Lees er hier meer over.

  • Wat doet de doe-het-zelver?

    Uit onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de particuliere doe-het-zelfklusser van tegenwoordig steeds minder zelf doet. Bouwmarkten hebben dit gemerkt aan de teruglopende omzet. Door gebrek aan tijd en vaardigheden bij particulieren, zijn de omzetten van klusbedrijven en groothandels gestegen. De aantrekkende woningmarkt versterkt deze ontwikkeling. Vanwege die grote vraag kunnen kosten van klusbedrijven stijgen. Dat kan als gevolg hebben dat particulieren toch weer meer zelf gaan klussen met een omzetverschuiving naar de bouwmarkten als gevolg. Lees er hier meer over.

  • Omnichannel voor de groothandel

    ABN AMRO-onderzoek uit 2014 toont aan dat er voor doe-het-zelvers en de groothandel nog nauwelijks online bestelmogelijkheden waren. Anno 2017 is dit wel anders. Vooral de doe-het-zelfhandel is online veel beter te vinden. Niet alleen met producten, maar ook met specificaties en gefilmde gebruikshandleidingen voor de vakman en doe-het-zelver. De koppeling van het back-end systeem aan de online bestelmodus maakt inzichtelijk of het product op voorraad is. Weer een zorg minder voor de klant. Lees er hier meer over.

Ondernemer aan het woord

Cees Filippo, Directeur BouwCenter Filippo

 

’Crosschannel belangrijk voor bouwmarkten´

‘De groei zit er de laatste twee jaar weer in en wij zijn blij dat we méér dan gemiddeld groeien. Toch is de omzet nog lang niet wat hij was vóór 2009. De veranderingen in onze wereld zijn groot. In de professionele markt zijn grote en middelgrote bouwbedrijven verdwenen en heel veel kleine spelers begonnen. De verhoudingen in de Doe Het Zelf markt veranderen door de komst van nieuwe spelers als Action of Bol.com, en de uitbreidingsplannen van Hornbach en Bauhaus. ZZP’ers, waarvan er steeds meer zijn, kopen hun bouwmaterialen niet in bouwmarkten voor consumenten. Wij zien ze vooral in onze groothandels, waar onze binnendiensten ze waardevolle adviezen geven. Dat gaat wellicht veranderen nu Hornbach en Bauhaus zich ook specifiek op ZZP’ers en kleine aannemers richten. Of die strategie succesvol is? We gaan het zien.’ Cees Filippo is directeur van Filippo Groep, actief rondom de Veluwe. Onder de groep vallen zes franchise Gamma’s, één Karwei, zes BouwCenter-vestigingen (groothandels voor bouw-professionals) en vier Showrooms voor keukens en badkamers.

Wat zal in de toekomst de toegevoegde waarde zijn van de bouwmaterialen groothandel voor de bouw?

‘Advisering, van oudsher een belangrijke toegevoegde waarde, speelt door digitalisering een minder grote rol. Grote bouwondernemingen hebben van ons geen bouwtechnische adviezen meer nodig, die weten zelf welke materialen ze nodig hebben. En bovendien: het werken met BIM, het Bouw Informatie Model, gaat bij hen een grote vlucht nemen. De materiaalkeuze van bouwprojecten is vastgelegd in BIM en bestellingen doen grote ondernemingen straks online vanuit hun systemen, rechtstreeks bij fabrikanten. Grote aannemers zoeken wél meer samenwerking op logistiek terrein, just in time op de bouwplaats. Middelgrote aannemers werken minder met BIM, maar juist dié bedrijven zijn de laatste jaren hard getroffen door faillissementen. In onze groothandels geven we nu vooral advies aan ZZP’ers. Onze showrooms zijn commercieel gezien een schot in de roos. Waarom? Het afbouwen van een huis wil de consument tegenwoordig in één woonhypotheek financieren. Als een aannemer dertig woningen moet bouwen met verschillende keukens en badkamers, is het ook voor zijn klanten van belang dat zij in één showroom alles kunnen overzien, inclusief de financiën.’

Doen jonge mensen eigenlijk nog veel klussen in huis?

‘Ze zijn er minder goed in dan voorgaande generaties. Jonge gezinnen hebben het druk, het ontbreekt hen aan tijd en energie. Als ze het even kunnen betalen, zetten ze liever een ZZP’er in dan dat ze zelf de badkamer of serre verbouwen. Wij spelen daar op in door steeds meer diensten te verlenen in onze Gamma’s. We kunnen bijvoorbeeld gordijnen en deuren inmeten bij klanten en tevens monteren. Op die manier doen wij ook aan ketenintegratie, we verlengen de keten en voegen diensten toe aan onze producten.’

Is crosschannel belangrijk voor bouwmarkten als Gamma en Karwei?

‘Absoluut. Twintig procent van de consumenten in de bouwmarkt heeft zich vooraf online georiënteerd. Nu is het voor onze medewerkers in toenemende mate de kunst om een consument die niet de boormachine of hogedrukreiniger vindt waar hij naar op zoek is, tóch te helpen. Door in de winkel een bestelling ter plekke online te regelen, daar meteen af te rekenen en het product thuis te laten bezorgen. Dié combinatie van clicks en bricks vereist een nieuw soort vakmanschap van ons personeel. Onze mensen zijn van oudsher sterk in kennis over materialen en gereedschappen. Nú is klant-centriciteit steeds belangrijker. Waar kan ik u mee helpen? We leiden onze mensen daarin op, ook onze part-timers.’

Petran van Heel is Sector Banker Bouw bij ABN AMRO. Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de sector. Madeline Buijs werkt als sector econoom bij ABN AMRO. Zij is verantwoordelijk voor de economische analyses over de bouw.