Laatste update: 3 oktober 2017

Goederenwegvervoer

In het binnenlands vervoer, heeft het wegvervoer een dominante positie. In het internationale vervoer concurreert het wegvervoer met de binnenvaart en het spoorvervoer. Vanwege de flexibiliteit heeft het ook daar een hoog marktaandeel. De branche bestaat uit een relatief klein aantal grote, en zeer veel kleine bedrijven en kent een grote diversiteit in deelmarkten. De belangrijkste goederen die door het wegvervoer vervoerd worden zijn gerelateerd aan bouw, landbouw en handelsgoederen.

Algemene prognose

Nu de Nederlandse economie het beter doet dan de economie in de eurozone als geheel, profiteert het wegtransport meer van de economische groei dan de kustvaart, binnenvaart en spoor: modaliteiten die vooral op het buitenland gericht zijn. Naar verwachting groeit het wegvervoer in 2017 met 2,5 procent en in 2018 met 2 procent.

  • Bouw – Aangetrokken bouwproductie gunstig voor wegtransport

    De sterk aangetrokken woningmarkt zorgt voor meer activiteit in de bouw. In 2016 groeide de bouwproductie met 7,7 procent en voor zowel 2017 als 2018 verwacht ABN AMRO een volumegroei van 4,5 procent. Daarnaast nemen ook de consumentenbestedingen toe. Hierdoor stijgen de verkopen in de detailhandel. Vooral de online verkopen maken een flinke groei door. Deze twee factoren zijn de belangrijkste drivers voor vrachtvolumegroei in Nederland.

  • Dieselprijs – Prijs stijgt na drie jaar weer

    Na de sterke stijging van de dieselprijs in 2016, zet de stijging in 2017 vooralsnog niet door. In het eerste halfjaar van 2017 daalde de dieselprijs, waarna de prijs weer is gestegen. Op 1 oktober ligt de dieselprijs nog 1,9 procent lager dan op 1 januari 2017. Dit als gevolg van de ontwikkelingen in de olieprijs. ABN AMRO verwacht op korte termijn een daling van de olieprijs, maar op de lange termijn gaat de olieprijs naar verwachting weer stijgen. Op de lange termijn zal de dieselprijs naar verwachting weer gaan stijgen. Veel ondernemers in de branche hebben een brandstofclausule waardoor veranderende dieselprijzen op de korte termijn geen invloed op de marges zal hebben.

  • Faillissementen – Economische groei zorgt voor minder faillissementen

    In de eerste 8 maanden van 2017 gingen er 53 bedrijven actief in het goederenvervoer over de weg failliet, waarvan 50 bedrijven en 3 eenmanszaken. In dezelfde periode in 2016 waren dit er nog 62, een daling van 14,5 procent. De economische groei en het herstel van de bouw en detailhandel dragen hier in belangrijke mate aan bij. De faillissementsgraad (aantal faillissementen gedeeld door het aantal bedrijven) is nog wel hoog. De faillissementsgraad in het goederenvervoer over de weg bedraagt 0,78 procent, terwijl die voor alle sectoren in Nederland gemiddeld 0,32 procent bedraagt.

Strategische trends

  • Versterken van de positie op de arbeidsmarkt

    De aantrekkende economie heeft gevolg voor de arbeidsmarkt in wegtransport.  We signaleren tekort aan chauffeurs en een relatief snelle vergrijzing. Bijkomende gevolg is een toenemend ziekteverzuim en tegelijkertijd afnemende productiviteit. Duurzame inzetbaarheid én behoud van het huidige personeel zijn belangrijke thema’s. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt zal de sector Transport en Logistiek een extra tandje bij moeten schakelen om ook nieuwe mensen naar zich toe te trekken.

  • Economische groei stelt nieuwe eisen aan optimaal vervoer

    2016 was een sterk jaar voor de transport sector. Deze trend zet zich voort in 2017.  De combinatie van arbeidsmarktkrapte, toenemende vervoersvolumes, congestie en focus op reductie van CO2 uitstoot vormt een bijzonder grote uitdaging. De druk op een optimale inzet van vervoerscapaciteit neemt toe, en verspilling moet worden terug-gebracht. Inzicht in logistieke processen bij verladers vormt daarbij het startpunt. Stadsdistributie en bouwlogistiek zijn initiatiefrijke deelsegmenten. Maar denk ook aan  nieuwe concepten die zijn gelanceerd.

  • Technologie en data leiden uw innovatie

    Nieuwe technologie en concepten worden steeds meer ontwikkeld in samenwerking met ketenpartners. De sterk toegenomen congestie vraagt om route-optimalisatie door real time traffic information. Hierbij wordt ook de kracht van waardevolle data onderkend. Veel van deze informatie is al beschikbaar, wat flexibele transportplanning en online communicatie met opdrachtgevers mogelijk maakt. Nieuwe datatechnologie gecombineerd met grondige analyse zijn leidend voor innovatie op bestaande processen.

Ondernemer aan het woord

Jan Hoefnagels, directeur Gebroeders Hoefnagels Transport

 

’ We zijn van vier planners naar zes gegaan’

´Ik heb altijd vertrouwen gehouden in de bouw. De groei zit er sinds 2015 weer goed in. Meer dan de helft van onze klanten komt uit die sector. We zijn van vier planners naar zes gegaan. Ze mogen tegen de vaste klanten nooit nee zeggen, en altijd klaren we de klus.´ Jan Hoefnagels, directeur van Gebroeders Hoefnagels Transport uit het Brabantse Asten, heeft één belangrijke tip voor collega ondernemers: zeg nooit nee tegen een vaste klant, en los het op. Flexibiliteit. Die trend zal sterker worden dan ooit. IT is daarbij een troef. Maar ook duurzaamheid: iedere transportondernemer wil leeg terugrijden tot een minimum beperken. En wil besparen op brandstofkosten en CO2-emissie. Bijvoorbeeld door met méér Euro 6 trekkende eenheden te rijden.

Wat merkt u van de aantrekkende economie?

‘De bouw groeit, naar mijn mening te hard, iets minder hard zou beter zijn. In 2015 hebben we flink aan de weg getimmerd, met een omzetstijging van dubbele cijfers, en ik verwacht ook voor 2016 groei. Ik ben benieuwd hoe groot de vraag in het voorjaar en de zomer zal zijn, door de afgelopen natte winter zijn nogal wat bouwprojecten uitgesteld. De groei managen we prima, vooralsnog door zo nodig extra capaciteit in te huren bij collega ondernemers. Onze vloot is groot genoeg: 140 trekkende eenheden (voor de helft Euro 5 en de andere helft Euro 6) en zo’n 400 stuks getrokken materiaal. Er is in de logistieke sector nog steeds overcapaciteit. Als ik morgenochtend tien wagens van collega ondernemers wil inzetten, dan lukt dat honderd procent zeker.’

Een aparte tak van sport die uw onderneming beoefend is speciaal transport, hoe ontwikkelt die zich?

‘Uitstekend. We werken met materiaal waarmee we lengtes kunnen vervoeren van maximaal 36 meter lengte, en een maximaal totaalgewicht van 60 ton. Alleen onze top-chauffeurs doen dit specialistische werk. Soms hebben we een paar weken niks, en dan weer drie, vier opdrachten per week. Gemiddeld genomen is dit werk flink aangetrokken en dat is prettig, want dit getrokken materiaal kost nóg meer geld als het te lang stil staat. Speciaal transport vergt, voor iedere rit opnieuw, route-onderzoek en aparte ontheffingsvergunningen, die voor we door onze vaste partner Pilotfarm laten regelen. Behalve speciaal transport doen we voor de bouw veel kraanwagentransport, en vervoer van prefab elementen voor betonfabrikanten. We hebben alle soorten  trailers: uitschuivers, binnenladers en schuinstellingen.’

Hoe kan IT helpen de toenemende vraag naar flexibiliteit aan te kunnen?

‘De ontwikkelingen gaan steeds verder. De afgelopen vijftien jaar werkten we met drie verschillende boordcomputers. Al onze wagens zijn nu voorzien. De chauffeurs, met een gemiddelde leeftijd van 43, leren er snel genoeg mee om te gaan. Klanten kunnen op onze site inloggen om hun vrachten in ons systeem te zetten. En grote klanten kunnen met tracking en tracing ook ieder moment kijken waar hun vracht precies is. Klanten willen de opdrachtbonnen ook graag via de boordcomputer laten scannen en meteen laten versturen. Die service kunnen chauffeurs straks met iedere wagen geven. Dat scheelt beide partijen tijd en geld. Onze IT-systemen raken steeds meer verweven met die van de klanten. Beide partijen kunnen er grote voordelen mee behalen. De sleutel om toenemende flexibilisering te managen is IT.’

Madeline Buijs werkt als sector econoom bij ABN AMRO. Zij is verantwoordelijk voor de economische analyses over de transport en logistieke sector. Bart Banning is Sector Banker Transport & Logistiek bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de sector.