Laatste update: 8 november 2017

Foodservice

Foodservicegroothandels leveren aan de foodretail (supermarkten en speciaalzaken), foodservice of beide. In deze Visie op Sectoren behandelen we de groothandels die zich richten op de foodservice: horeca, bedrijfsrestaurants en cateringbedrijven. De concentratiegraad in de branche is hoog. Ruim 80 procent van de markt is in handen van de tien grootste spelers, zoals Deli XL, Sligro en Hanos.

Algemene prognose

Na een groei voor de foodservice van 2,7 procent in 2016 gaan wij uit van een groei van 2,3 procent in 2017 en 2 procent in 2018. Groothandels in foodservice profiteren van de toegenomen behoefte van de consument om buitenshuis te eten en te drinken. Daarvan profiteert de horeca direct, en de foodservice-groothandels indirect. Het is belangrijk voor foodservice-groothandels om in te spelen op de trends in de eindmarkten. Zo zijn bijvoorbeeld duurzaamheid en gezondheid belangrijker geworden.

  • Consument heeft vertrouwen

    Het consumentenvertrouwen staat in de loop van 2017 op het hoogste punt sinds begin 2001, en de koopkracht van de consument stijgt. Dit heeft een positief effect op de horeca. Het percentage consumenten dat graag buitenshuis dineert, luncht of ontbijt, groeide in de afgelopen jaren al. De foodservice-groothandels profiteren hier indirect ook van: er ontstaat immers meer vraag naar de voedingsmiddelen die zij leveren.

  • Dynamiek in foodservice-branche

    Het zwaartepunt van de foodservice-branche zit bij een klein aantal grote bedrijven, die goed zijn voor het overgrote deel van de inkomsten in de branche. Toch zit er nog veel dynamiek in de branche, wat ook zorgt voor uitdagingen. Zo distribueren cateraars ook zelf food-producten. Bovendien koopt een aantal kleine horeca-initatieven (bijvoorbeeld in de retail) in bij de supermarkt. Een deel van de omzet van foodservicegroothandels lekt hierdoor weg naar andere kanalen.

  • Beweging naar duurzaamheid en gezondheid

    Voor Foodservice-groothandels is het belangrijk op de duurzaamheid van hun producten letten. De vraag naar vers en biologisch is toegenomen, terwijl ook de herkomst van de producten belangrijk wordt gevonden. Voedsel van lokale leveranciers wordt steeds belangrijker in de duurzame foodserviceketen. Het is belangrijk voor Foodservice-groothandels om de trends aan het eind van de keten goed te monitoren, en hierop in te spelen.

     

     

Strategische trends

  • Nadruk op ambacht

    In Nederland is eten méér dan alleen je maag vullen. Steeds meer consumenten willen ‘echtheid’. Ze zoeken naar authentieke mensen en oprechte verhalen, liefde, eenheid, familie en bovenal passie. Ook als ze maaltijden laten bezorgen. Maar hoe maakt u van pizza en fastfood een feestje? Misschien door iets te maken dat nergens anders verkrijgbaar is. Of door de nadruk op uw ambacht te leggen, en producten aan te bieden die dit versterken. Lees meer.

  • Scheidslijnen verdwijnen

    Het Nederlandse foodlandschap verandert snel. De consument trekt zich weinig meer aan van scheidslijnen die ooit door ambacht, wetgeving en verdienmodellen zijn getrokken. Verswinkels hebben steeds vaker een eet-/koffiehoek. Combinaties van foodservice en foodretail vinden we tegenwoordig overal: bijvoorbeeld op stations, bij pretparken, musea en bakkerijen. De dertig grootste formules nemen inmiddels het leeuwendeel van de omzet voor hun rekening: bijna 33 miljard euro, op een totale omzet van ruim 57 miljard euro. Lees meer.

  • De shift naar instant messaging

    Op diverse horecalocaties zorgen bestelzuilen voor een toename van de ordergrootte. Opvallend is dat ‘schermen’daar beter zijn in het ‘upsellen’ dan de eigen medewerkers. Ook de populariteit van instant messaging-apps groeit razendsnel. Vooruitlopende marketeers verschuiven de focus op mobiele aanwezigheid daarom van hun eigen app naar deze berichtjesdiensten. Naast direct contact met de consument, kunnen ze allerlei relevante diensten aanbieden. Voor veel gasten voelt instant messaging als een natuurlijke vorm van mobiel communiceren, zelfs wanneer een computer (Chatbot) antwoordt. Lees meer.

Stef Driessen is Sector Banker Leisure bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de sector.