Laatste update: 2 oktober 2017

Drogisterijen

Drogisterijen houden zich bezig met de verkoop van drogisterijartikelen, zoals lichaamsverzorgende producten (bijvoorbeeld deodorant en shampoo), zelfzorggeneesmiddelen zonder recept en decoratieve en verzorgende cosmetica. Naast deze productgroepen, die tot het kernassortiment behoren, verkopen veel drogisterijen steeds vaker branchevreemde artikelen zoals speelgoed. Binnen de branche komt samenwerking geregeld voor, bijvoorbeeld binnen franchise-constructies.

Algemene prognose

Drogisterijen wisten in 2016 met 2% te groeien in verkoopvolumes, en wij verwachten opnieuw groei in 2017 en 2018. Drogisterijen hielden zowel de volumes als de omzet op peil tijdens de crisis. De aanhoudende vraag naar verzorgingsproducten is gunstig voor de branche, en samenwerking is binnen deze branche een aantrekkelijke optie.

  • Aanhoudende vraag naar verzorgingsproducten

    Er is een aanhoudende vraag naar verzorgingsproducten in de markt, wat de verkoopvolumes van drogisterijen stuwt. Vorig jaar stegen de verkoopvolumes van drogisterijen met 2%. De branche heeft goed staande gehouden tijdens de crisis: de verkoopvolumes liggen zelfs al 6% boven précrisisniveaus. De vergrijzing biedt ook hoop voor deze branche. In 2040 zijn er anderhalf keer zoveel 65-plussers als nu. Drogisterijen kunnen profiteren, mits ze hier goed op inspelen met hun aanbod en service.

  • Grote concurrentie, druk op de marges

    De concurrentie in de drogisterijenbranche is groot, ook door de groei van de verkoop via internet en het gegeven dat branchevreemde spelers (als supermarkten) ook verzorgingsproducten verkopen. Begin 2010 waren er nog 2872 vestigingen van drogisterijen, begin 2017 zijn dat er nog 2722. De winstmarges van drogisterijen zijn in het afgelopen jaar iets gedaald. Deze zijn echter nog altijd bovengemiddeld in de Retail-sector: de gemiddelde marge op het bedrijfsresultaat van een drogisterij is 6,1%.

  • Samenwerking in de sector

    Door de grote concurrentie is samenwerking een aantrekkelijke optie voor drogisterijen. Samenwerking via franchise-constructies komt dan ook veel voor. Dit is kansrijk en uitdagend tegelijk. Kansrijk omdat de franchisenemer de vrijheid heeft om te ondernemen en dus een local hero te worden, terwijl hij/zij online kan meeliften op verkopen van de franchisegever. Uitdagend omdat het dan wel essentieel is dat er passende afspraken zijn gemaakt over de verdeling van de internetverkopen.

Strategische trends

  • Online groeit

    Door toename van het aantal e-tailers als Bol.com, onlinedrogist.nl en drogist.nl, groeit de online omzet van 7,3 naar 8,4 procent in 2016 (bron Gfk). De consument oriënteert zich online voor de aankoop van een drogisterijartikel. Voor traditionele drogisterijen wordt een omnichannel-aanpak dus noodzakelijk en vereist de nodige investeringen. Slimme huis-speakers als Amazon Echo, Alexa en Google Home kunnen op stemcommando bijvoorbeeld producten online bestellen. E-tailers moeten consumenten in de oriëntatiefase aan hun webshop te binden. Een goed logistiek proces verlaagt de drempel om vooral herhalingsaankopen online te bestellen.

  • Klant blijft kritisch op prijs

    De consument blijft zeer prijsbewust. Door toenemende concurrentie in de branche van onder andere Kruidvat, Trekpleister, Action, Big Bazar en Op=Op Voordeelshop, is de promotiedruk in de winkels circa 40 tot 45 procent. Ook blijft de concurrentie vanuit supermarkten, apothekers en parfumerieën toenemen.

  • Vergrijzing als onderscheidend vermogen

    Het is voor de verschillende drogisterijformules moeilijk zich te onderscheiden. Dat geringe onderscheidend vermogen richt zich bij drogisterijen vooral op de prijs-kwaliteitverhouding. De verkoop van huismerken neemt toe. In 2030 is echter 23,8% van de bevolking 65 plus (bron: CBS). Nu is dit nog 18,5%. De 65 plussers kopen gemiddeld minder spullen maar hebben toenemende aandacht voor gezondheid en beleving. Qua assortiment en dienstverlening biedt dit drogisterijen groeipotentie. Om klanten te binden is lokaal ondernemerschap bij succesvolle drogisterijen alsmede deskundig personeel nog steeds een cruciale factor.

Sonny Duijn werkt als sector econoom bij het Economisch Bureau van ABN AMRO. Hij is verantwoordelijk voor de economische analyses over de retail. Henk Hofstede is Sector Banker Retail bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de retailbranche.