Laatste update: 8 november 2017

Attractieparken en dierentuinen

Attractieparken zorgen voor vermaak, actie en spanning met attracties, voorstellingen en sportieve activiteiten. Dierentuinen koppelen vermaak aan educatie en verbinden het publiek met dieren en planten uit de hele wereld.

Algemene prognose

Wij verwachten dat het bezoek aan attractieparken in 2017 met 3 procent toeneemt. Investeringen in bijvoorbeeld slaapplaatsen, nieuwe attracties en VIP-ervaringen resulteren in extra bezoek. Voor 2018 gaan we uit van een stijging van het bezoek met 2,5 procent.

  • Vertrouwen van de consument is hoog

    Het consumentenvertrouwen staat in de loop van 2017 rond het hoogste punt sinds de zomer van 2001. Bovendien neemt het besteedbaar inkomen door de consument verder toe: met 1,9% in 2017 en met 1,7% in 2018. In de periode 2015-2016 vertaalde de inkomensverbetering zich niet altijd in hogere uitgaven. Wij verwachten dat een deel van het gespaarde inkomen alsnog wordt besteed. Ook attractieparken kunnen daarvan profiteren. Daarbij is het wel belangrijk dat bijvoorbeeld het horeca-aanbod aansluit op de verwachtingen bij de consument.

     

  • Investeringen betalen zich uit

    Verschillende vormen van vrijetijdsbesteding concurreren met elkaar. Dit is ook te zien onder attractieparken. In de afgelopen jaren hebben we interessante investeringen gezien. De komst van twee reuzenpanda’s zal een positieve invloed hebben op het bezoek aan het Ouwehands Dierenpark in Rhenen. Ook is er door attractieparken geïnvesteerd in het vernieuwen van attracties en slaapplaatsen. Wij denken dan ook dat attractieparken aantrekkelijker zijn geworden voor de bezoeker.

  • Profiteren van een stijging van toerisme

    Voor attractieparken is het inkomend toerisme eveneens van belang. In de afgelopen vier jaar steeg het buitenlands toerisme in ons land met 34% (in overnachtingen). Onder meer vanuit Duitsland en België was een sterke stijging te zien. Toeristen uit onze buurlanden zijn voor de Nederlandse dagrecreatie potentiële klanten, maar dit geldt ook voor toeristen met aan andere afkomst. Ook voor 2017 verwachten we dat het toerisme (onder meer uit Duitsland) in ons land toeneemt. In 2017 t/m juli nam het aantal logies-overnachtingen door buitenlandse toeristen met 12,5% toe, terwijl het aantal overnachtingen door Nederlanders met 3,4% toenam.

Strategische trends

  • Van kortingen naar VIP-ervaringen

    Liefst 9 op de 10 bezoekers plant graag vanuit huis in detail zijn attractieparkbezoek. Opmerkelijk is dat 80 procent van de bezoekers graag betaalt voor een extra ervaring. Denk daarbij aan een exclusieve rondleiding, een gepersonaliseerde souvenir of een leuke foto. Maar denk ook het reserveren van bepaalde attracties, parkeerplaatsen of diners. Eigen alles waar je als bezoeker je reisgenootschap mee kan verrassen. ABN AMRO ziet haar relaties liever investeren in VIP-ervaringen, dan in kortingsacties. Lees meer

  • Safety first

    Veiligheid is een essentieel onderdeel van bezoekerservaringen. Slimme inzet van mobiele telefoons biedt interessante nieuwe mogelijkheden. Bijvoorbeeld inzicht in het gedrag van bezoekers. Problemen kunnen hierdoor al in een vroeg stadium worden gesignaleerd. Ontstaan er noodsituaties? Dan kunnen hulpdiensten de omstandigheden goed inschatten en bezoekers via hun mobiele telefoon naar de veiligste (nood)uitgang dirigeren. Lees meer

    .

  • Denk vanuit de ‘customer journey’

    Succesvolle dagattracties blijven investeren in hun personeel en onderzoeken systematisch waar en hoe ze de gastbeleving kunnen optimaliseren. Er lijkt vooral winst te halen tussen de silo’s: welke problemen lost u op door niet in afdelingen, maar in customer journeys te denken? Hoe kunt u kleinere geldstromen slim combineren, zowel online als on-site? In het interview met Arend Hardorff leest u meer over imagineering, een techniek om juist dit gedisciplineerd te organiseren.

Bestuurder aan het woord


Bron: Petra Boers en Suzanne Hertogs (makers van het prijswinnende boektijdschrift DUF) & MOTI, Museum of the Image in Breda

Arend Hardorff, Directeur Academy for Leisure van NHTV

 

’Succesvolle leisure managers weten alles van wauw-ervaringen’

´De toekomstbestendige leisure manager is iemand die in de kern snapt waar een leisure experience om draait. Die begrijpt wanneer mensen ná een festival, een dance event, een bezoek aan een zoo, of een park als de Efteling, zeggen: wauw, dit was geweldig! Weten hoe je mensen boeit en vasthoudt, – dat vak beheersen wij. Het is iets dat eigenlijk alle bedrijven voor elkaar willen krijgen.’ Arend Hardorff, Directeur Academy for Leisure van NHTV internationaal hoger onderwijs Breda, ziet drie belangrijke trends in zijn sector: vernieuwende business modellen, inzet nieuwe technologie en ook duurzaamheid komt steeds meer in het vizier.

En de gastvrijheid, is daar voldoende oog voor in de sector?

‘Nederland is een extreem egalitaire maatschappij. Bij ons verwarren mensen dienstverlening nogal eens met onderdanigheid. Ten onrechte! De winst is: de sector realiseert zich steeds meer dat er werk te doen is om hospitality-bewustzijn bij iedereen nóg beter tussen de oren te krijgen. Dat begint met gedrag, ook het midden management dient tijdens het werk het goede voorbeeld te geven. En er kan uiteraard meer gebruik worden gemaakt van scholing, dat gebeurt op structureel niveau nog veel te weinig in de sector. Het succesvolle traject Effectief Betoveren, waarin NHTV de huidige teammanagers van de Efteling opleidt, toont het nut van die aanpak.’

Waarom zijn er nieuwe business modellen nodig?

‘Drie geldstromen staan onder druk sinds 2008, de start van de crisis. De klant houdt de hand op de knip, bedrijven sponsoren minder, en de overheid heeft flink bezuinigd op cultuur en andere vormen van vrijetijd zoals evenementen of sport. De tijd is voorbij dat bedrijven twintig jaar lang aan dezelfde klanten op één manier geld kunnen verdienen. Onze studenten en de succesvolle leisure managers van de toekomst leren hoe ze business modellen voortdurend kunnen verbeteren. Kijk naar het beursgebeuren. Exposanten die per vierkante meter betalen en bezoekers die kaartjes kopen om die stands te bezoeken, dat model werkt nog maar ten dele. Beurs- en congresorganisaties onderscheiden zich in relatiemanagement en kennisuitwisseling. Succesvolle nieuwe modellen weten allerlei kleinere geldstromen mooi te combineren. NHTV heeft naam gemaakt met imagineering, het op systematische wijze creëren van belevingswerelden. De succesvolle leisure manager snapt hoe imagineering werkt. De term is in de jaren vijftig gemunt door Walt Disney, maar ons instituut heeft dat vak naar een hoger en strategisch niveau gebracht. Onze studenten kunnen in deze richting zelfs hun master halen.’

Welke rol speelt IT in de nieuwste ontwikkelingen?

‘De toenemende invloed van technologie kan nauwelijks overschat worden. Studenten móeten weten dat als een festival de kaart- en muntverkoop uitbesteedt aan een externe partij, dat de data van het systeem een grote waarde vertegenwoordigen, omdat je er veel mee kan leren over gedrag van klanten. Ander aspect: live en digitaal raken in steeds rapper tempo vervlochten, bij de experience zelf én bij de marketing ervan. Denk aan smartphones waarmee bezoekers op een festivalweide een co-created experience kunnen beleven. Of aan extra informatie in tekst, beeld en geluid, waarvan je kunt genieten tijdens een erfgoed-bezoek. Of aan virtual reality op vakantiebeurzen, waar mensen met een 3D-bril op een overweldigend berggevoel krijgen, én zin in een vakantie naar Karinthië. We staan nog maar aan het begin van wat mogelijk is.’

Stef Driessen is Sector Banker Leisure bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de sector.