Laatste update: 2 oktober 2017

Bouwmarkten

Bouwmarkten zijn de grootste onderliggende branche binnen de doe-het-zelf-sector en kent diverse type winkels. Breedpakketzaken zijn feitelijk kleine bouwmarkten met een verkoopvloeroppervlakte van minder dan 1.500 m2. Belangrijke productgroepen binnen de branche zijn ijzerwaren, gereedschap, sanitair, verf, behang, keukens, hout- en bouwmaterialen. Bouwmarkten verkopen steeds vaker branchevreemde artikelen als bloemen en planten, fietsen, witgoed en meubels.

Algemene prognose

In 2016 slaagden bouwmarkten erin om uit het dal te klimmen. De verkoopvolumes stegen liefst met 6%. De branche kon dat goed gebruiken, na de daling in 2015. De verkoopvolumes bevinden zich nog wel een kwart onder de niveaus van voor de crisis. De vooruitzichten wijzen op groei, maar er zijn diverse uitdagingen in de branche. Voor 2017 gaan we uit van een volumegroei van 4%.

 

  • Huizenmarkt stuwt verkoopvolumes

    De toename van het aantal transacties op de woningmarkt is gunstig voor de bouwmarkten. In 2016 nam het aantal huizentransacties met 20,5% toe. In 2017 bedroeg de stijging in huizentransacties tot en met augustus 17% op jaarbasis. Hoe meer huizen er verkocht worden, hoe meer er normaliter wordt verbouwd: er bestaat dan ook een significante correlatie tussen het aantal verkochte huizen en de verkoopvolumes van bouwmarkten. Voor 2017 verwachten we nu een groei van 15% van transacties in de woningmarkt: dit moet leiden tot groei voor bouwmarkten, maar wel in een lager tempo dan in 2016.

     

  • Concurrentie groot

    De concurrentie in deze branche is echter groot. De gemiddelde marge op het bedrijfsresultaat daalde vorig jaar dan ook naar 1,4%. De aanwezigheid van grote internationale spelers en hun plannen tot uitbreiding verscherpen die concurrentie. Door hun schaalgrootte kunnen zij groot inkopen en lage prijzen bieden in de winkel. Het is aan de inkoopkant gunstig dat de eerder verwachte opmars van de dollar (waardoor inkoop duurder kan worden) waarschijnlijk toch niet plaatsvindt.

  • Andere uitdagingen

    Er bestaan meer uitdagingen voor de bouwmarkten. Zo moet de consument steeds meer eigen geld inbrengen bij het kopen van een huis. Dit kan een reden zijn om een huis te kopen waar weinig aan verbouwd hoeft te worden. Daarnaast lijken jongere generaties minder affiniteit met klussen te hebben dan voorheen. Voor bouwmarkten is het de uitdaging aantrekkingskracht te behouden; bijvoorbeeld door een focus service, op zzp’ers of door zich te richten op complete woninginrichting.

Strategische trends

  • Online omzet groeit gestaag

    De online omzet nam toe naar ongeveer 3,1 procent in 2016. De markt ervaart overcapaciteit aan winkelvloeroppervlakte. Daarom blijven bouwmarkten meer branchevreemd assortiment toevoegen, zoals fietsen, sportattributen en meubels. Een breder assortiment geeft de consument meer redenen om een bouwmarkt te bezoeken. Hiermee proberen ondernemers klanten aan zich te blijven binden.

  • Gemak door stadswinkels en expertise

    Consumenten blijven voor doe-het-zelfproducten fysieke bouwmarkten bezoeken, omdat ze deze vaak snel nodig hebben. Opkomende kleinere stadswinkels met een  basisassortiment komen klussers daarin tegemoet: dicht bij huis kopen ze hier kleine klusmaterialen. Kleinere stadswinkels zie je ook bij woon- en mediawinkels. Bij bouwmarkten groeit de vraag naar expertise en kennis over klusprojecten. Vakkundig personeel dat in staat is om uitleg en advies te geven, wordt dus steeds belangrijker. Robots kunnen daar op termijn een rol in spelen. Consumenten zijn op zoek naar kennis: online tijdens het oriëntatieproces én in de fysieke winkel.

  • Meer concurrentie vereist nieuwe strategieën

    De komst van internationale spelers als Hornbach en Bauhaus, die mikken op grote volumes en lage prijzen, zorgen voor meer concurrentie en prijsdruk. Branchevreemde aanbieders van doe-het-zelfproducten versterken dit. Denk aan Action en Bol.com. De trend ‘van bezit naar gebruik’ is in opkomst. Leenplatform Peerby Go speelt in op deze deeleconomie, waarbij consumenten spullen verhuren aan elkaar. In 2016 gebruikte 20 procent van Nederlanders een deelplatform. In 2013 was dit nog maar 6 procent (Kaleidos Research, 2016). Een echte reactie van traditionele spelers in de sector blijft vooralsnog uit.

Sonny Duijn werkt als sector econoom bij het Economisch Bureau van ABN AMRO. Hij is verantwoordelijk voor de economische analyses over de retail. Henk Hofstede is Sector Banker Retail bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de retailbranche.