Laatste update:: 2 oktober 2017

Autoretail

De verkoop van personenauto’s vindt plaats via merkgebonden en universele autobedrijven. Merkgebonden bedrijven zijn merkdealers en -reparateurs die door de fabrikant als zodanig zijn erkend. Nieuwe auto’s worden vooral via het merkkanaal afgezet. Universele autobedrijven zijn niet merkgebonden, en verkopen veelal ook ocassions. Beide typen autobedrijven verkopen gebruikte auto’s en verrichten reparaties en onderhoud. Ook zijn er in de onderhouds- en reparatiemarkt grote gespecialiseerde ketens (fastfitters) actief.

Algemene prognose

De autoretail realiseerde in 2016 een stijging van de omzet van 1%, onder meer dankzij de verkoop van occassions. Deze verkoop steeg in 2016 met 4,5%, terwijl de nieuwverkopen onder druk stonden en zelfs met 15% daalden. Mede dankzij de betere economische omstandigheden verwachten wij dat de autoretail in 2017 een omzetstijging van 5% realiseert. De branche heeft wel een aantal flinke uitdagingen.

  • Nieuwverkopen in herstel

    De verkoop van nieuwe personenauto’s daalde in 2016 naar bijna 383.000. In 2017 zijn deze in herstel. Bijvoorbeeld merken van Toyota, Mercedes-Benz, Opel, Renault, Suzuki en Audi lieten behoorlijke groei zien in 2017 t/m augustus, op jaarbasis. De occasionverkoop neemt iets af, na de stijging van 4,5% vorig jaar. Ondanks die correctie zien we over een langere periode dat de occasionverkoop belangrijker geworden is ten opzichte van nieuwverkopen: de consument lijkt minder te hechten aan bezit.

  • Stabilisatie inkomsten uit onderhoud en reparatie

    De omzet uit onderhoud en reparatie is cruciaal. Merkdealers, universele autobedrijven en fastfitters strijden om marktaandeel in deze markt. De oorzaken achter de trendmatige daling zoals auto’s die betrouwbaarder zijn, grotere onderhoudsintervallen hebben en minder kilometers maken, blijven. Echter de groei van het wagenpark, de sterke vraag naar occasions, een toename van het aantal APK’s en de economische groei die minder reden geeft onderhoud uit te stellen, zullen tijdelijk zorgen voor een stabilisatie.

  • Private lease als sleutel naar omzetgroei?

    Er bestaat wel een risico dat die inkomsten uit onderhoud afnemen, vanwege de opkomst van private lease. Private lease-contracten hebben immers veelal een kortere looptijd dan die voor zakelijke lease, wat kan resulteren in minder onderhoud. Het aantal contracten is groeiende. Dat bedrijven in toenemende mate gebruikmaken van mobiliteitsbudgetten, geeft deze ontwikkeling een impuls.

Strategische trends

  • Gewijzigde bijtelling en fiscaliteit

    De fiscale wetgeving is per 2017 gewijzigd: 4% bijtelling voor volledig elektrische auto’s  en 22% voor alle overige modellen.  Hybride lijkt hiermee voor de leaserijder uit de gratie.  De gewijzigde bijtelling, het veranderende klantgedrag waarbij er meer vraag naar tweedehands voertuigen is, heeft in 2016 tot een daling van 14,7% geleid. In 2017 verwachten we een herstel naar circa 420.000 nieuwe auto’s, deels veroorzaakt door verdere groei van private lease.

     

  • Overcapaciteit in het dealernetwerk

    Doordat auto’s kwalitatief beter worden, consumenten anders (digitaal) aankopen en er minder gereden wordt, is overcapaciteit in de markt ontstaan. Dit leidt tot consolidaties in het dealernetwerk. Merken spelen hierop in door vestigingen te sluiten of te verkopen. Fabrikanten nemen steeds vaker taken van importeurs en dealers over, zoals Tesla. Ook importeurs en dealers doen onderling vaker elkaars werk.

  • Gedeelde mobiliteit en elektrisch connected rijden

    In de toekomst zal  gedeelde mobiliteit toenemen omdat consumenten andere koopbeslissingen nemen, meer beleving willen en steden overvol raken. Delen wordt het nieuwe bezit. Toekomstige  elektrische auto’s  krijgen  accu’s met  grotere capaciteit en actieradius. Voor het gemak kunnen bij tankstations  volle inwisselbare accu’s geruild  worden. De electrische connected auto bepaalt de optimale route, navigeert veilig, laat u uitstappen en parkeert zichzelf. Met een toekomstige tik op de smartphone komt de gedeelde auto aangereden.

     

Ondernemer aan het woord

Lex Reijnen, Directeur Groot Aandeelhouder van Autopalace

 

’Consolidatie in automotive gaat door´

‘Twintig jaar geleden was ik dealer van één merk, Peugeot, en had ik één zaak in Zwolle. Voor geen goud wilde ik uitbreiding. Als ik die strategie niet had losgelaten, gedwongen door marktontwikkelingen, dan vraag ik me ernstig af of ik nu nog in business was geweest. Het is in de automotive eten of gegeten worden. Fabrikanten willen in ieder land zo min mogelijk aanspreekpunten. Die consolidatieslag is nog steeds gaande en zal ook niet meer stoppen.’ Lex Reijnen, Directeur Groot Aandeelhouder van Autopalace, heeft nu tien vestigingen in een straal van 45 kilometer rond Zwolle. En hij vertegenwoordigt zes merken: Peugeot, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Jeep, en sinds begin dit jaar ook Hyundai.

Welke kansen ziet u in de huidige markt?

‘Schaalvergroting blijft belangrijk voor een gezond bedrijfsresultaat. Mijn eerste overname heb ik in 2001 gedaan. Ik herinner me heel goed de spanning die dat opleverde. Mijn vader, de vorige eigenaar, heeft de keuze van die strategie helemaal aan mij gelaten en mij daarin vervolgens gesteund. In 2002 volgde de tweede overname, in 2005 gingen we van vier naar zeven vestigingen, en verdubbelde het aantal personeelsleden. Dat zijn flinke sprongen. Ik ben nu blij dat ik die stappen heb gezet. Ik hoop dat de groei van het aantal verkochte nieuwe auto’s zich dit jaar voortzet. Het slechtste jaar sinds zes decennia was 2014. Het jaar 2015 was al stukken beter met 400.000 verkochte nieuwe auto’s. De verkoop van elektrische auto’s gaat stijgen. Door steeds betere accu’s zal de gemiddelde actieradius groter worden. Het netwerk van laadpunten wordt fijnmaziger en ook fiscale voordelen (in toekomst alleen voor volledig elektrisch) zijn denk ik gunstig voor de populariteit van elektrisch rijden. Over vijf jaar, is mijn verwachting, zal 5 tot 10 % van alle nieuwe auto’s die ik verkoop elektrisch zijn, en dan heb ik het over compleet elektrische auto’s, hybride auto’s én plug-in hybrides.’

Heeft de sector last van teruglopende aftersales, de omzet die ná de verkoop van auto’s wordt gerealiseerd?

‘Absoluut. De consument heeft lang de hand op de knip gehouden. En bovendien is het zo dat door de voortschrijdende techniek auto’s minder onderhoud nodig hebben dan vroeger. Daarom hebben we een nieuwe afdeling opgezet om klanten zélf te benaderen, per mail of telefoon, om afspraken voor onderhoud te maken. Dat helpt heel goed. Met een goede verhouding van prijs en kwaliteit, goede service en klantvriendelijkheid investeren we in zo lang mogelijke klantrelaties. ‘

Steeds meer particulieren verkiezen lease boven aanschaf. Een verheugende trend?

‘Die variant gaat grote sprongen maken. Wij spelen erop in. Twee jaar geleden sloten we nog maar een paar contracten per jaar af. In 2015 waren dat bij ons al een paar honderd contracten. Het is een mooie formule voor de consument die zekerheid wil over zijn uitgaven. Naast het maandelijkse leasebedrag betaal je alleen nog brandstof en eventuele boetes. Ik denk dat in 2020 het volume van private lease met 20 tot 25% zal zijn toegenomen. Dus wij zouden dan al jaarlijks meer dan 1000 contracten gaan sluiten. De verzekeraars stonden aanvankelijk sceptisch tegenover private lease, uit angst voor onbeheersbaar hoge schadeclaims. Dat valt in de praktijk erg mee, bijna alle mensen zorgen goed voor hun lease-auto. En bovendien: als het aantal contracten maar hoog genoeg is, daalt het risico. De good old massa-is-kassa-taktiek werkt hier ook prima. Dan is er de trend van BlaBlacar, Greenwheels en Car2Go: gezamenlijke gebruik van deelauto’s, met inzet van internet. Dat kan steeds grotere concurrentie opleveren, maar ik ga me niet op die markt begeven, het is een andere tak van sport waarvoor je landelijk moet kunnen opereren.’

Sonny Duijn werkt als sector econoom bij het Economisch Bureau van ABN AMRO. Hij is verantwoordelijk voor de economische analyses over de retail. Henk Hofstede is Sector Banker Retail bij ABN AMRO.  Als Sector Banker ligt zijn focus op de strategie en bedrijfsvoering in de retailbranche.