Noodsituatie in elektrificatie raakt metaalmarkten

door: Casper Burgering

Ik ging eens op bezoek bij het Twitter account van Elon Musk. De personificatie van de elektrificatie heeft vast een paar inspirerende soundbites gepost, dacht ik. ‘Off Twitter for a while’, was het eerste wat ik las. Vier uur later stond de volgende tweet er weer gelukkig.

Zijn rijke historie aan tweets geeft ook een interessant doorkijkje. Zo tweette hij in januari over de redesign van Model S, over SpaceX, over hoe geweldig Monty Python is (eens!), over de Tesla Gigafactory Berlin-Brandenburg voor de Tesla Model Y (plus batterijproductie) en natuurlijk over de half miljoen geproduceerde Tesla’s in 2020.

Ik vond de tweet van 18 januari echter de meest opvallende: ‘Battery cell production is the fundamental rate-limiter slowing down a sustainable energy future. Very important problem.’ De duurzame toekomst loopt dus ernstige vertraging op. Door het lage tempo van de groei van de productie van batterijcellen kan niet aan de sterk groeiende vraag worden voldaan. Kennelijk is die Duitse Gigafactory van Musk niet voldoende voor de mondiale ambities in elektrificatie.

Het is een noodkreet die al wat langer resoneert en ook veel gehoor krijgt in metaalmarkten. Want zonder metalen blijft een duurzame toekomst een utopie.

Nikkel- en kopermarkt verdienen goud aan elektrificatie

Eigenlijk is het hele metalencomplex een winnaar in de duurzame toekomst. Want alleen al bij het maken van bijvoorbeeld windturbines worden tien verschillende metaalsoorten gebruikt. En bij de productie van zonnepanelen en het realiseren van waterkracht zijn acht soorten metalen nodig. Maar als het gaat om energieopslag en elektrificatie van transport, dan zijn twee basismetalen zo goed als onmisbaar: nikkel en koper.
Het zijn de voorkeursmetalen. Nikkel kent namelijk een hoge energiedichtheid. Het komt ten goede aan de prestaties van een batterij en dus het uiteindelijke bereik. En koper is ideaal bij de geleiding van elektriciteit. Andere metalen kun je hiervoor ook gebruiken, maar dan is de kans op oververhitting groter (aluminium) of het is duurder (zilver).

De verkopen van de volledige elektrische auto had in Noorwegen een aandeel van 54% in de totale autoverkopen over 2020. Dit is wereldwijd het hoogst. Daarna volgde Nederland met een aandeel van 25%. In China en in de VS ligt dit aandeel nog maar onder de 5%. En de elektrificatie van transport zet mondiaal door. Om economische groei in het post-Covid-19-tijdperk nieuw leven in te blazen en ook de CO2-uitstoot te verminderen, onthullen veel overheden groene stimuleringsmaatregelen. Het past prima in het straatje van Elon Musk.

Elektrificatie revolutie

Elon is jaren geleden een revolutie begonnen. Het heeft voor een trits aan elektrische auto start-ups gezorgd: BYD (China), Sono (Duitsland), Nikola en Rivian (beide VS). Ook de conventionele autofabrikanten zetten hun beste beentje – min of meer gedwongen – voor. Sommige zijn zelf gereid om hun strategie rigoureus te herzien (VW). Ook bij tweewielers, bestelwagens, vrachtwagens en vaartuigen neemt de verduurzaming toe. Het einde van de revolutie is nog niet in zicht, maar dan is het wel noodzakelijk dat de hele keten hier op aansluit.

Deze column heeft op 8 februari in de Financiele Telegraaf gestaan onder de titel ‘noodsituatie in elektrificatie raakt metaalsector