Een pakketje schroot, met een dun laagje chroom

door: Casper Burgering

Een toename van de voorraden en overaanbod gaan zelden gepaard met een stijgende prijs. Eerder zou je een dalende prijs verwachten. Maar bij de prijs van nikkel worden deze simpele economische wetten overtreden. Daarmee blijft het nikkelverhaal raadselachtig, wat de kans op teleurstellingen alleen maar vergroot.

Toepassingen nikkel

Nikkel wordt veel gebruikt in combinatie met chroom en ijzer. Het geeft vaak sterke, corrosie- en hitte bestendige producten, die we dagelijks gebruiken. Denk hierbij aan consumentenproducten zoals bestek, elektronica, verpakkingen, potten en pannen. Ook wordt het verwerkt in auto’s, voor een meer luxere uitstraling. Je ziet het daarom veel terug in vooral de uitstekende delen van een auto, zoals de zijspiegels, bumper en koplampen. Daarnaast zit het in medische apparatuur, defensiematerieel, vliegtuigen en natuurlijk in batterijen.

Stevige opmars nikkel

De prijs van nikkel heeft – net als veel andere basismetalen – een flinke opmars gemaakt, na het dieptepunt van eind maart door de Covid-19 schok. De prijs is in vijf maanden tijd met zo’n 45% toegenomen. Het herstel is dus stevig geweest en de prijs staat alweer 11% boven zijn niveau van 1 januari. Hoe dit allemaal mogelijk is met de wetenschap van overaanbod, maakt van de nikkelmarkt een bijna mysterieuze puzzel.

Het is vooral de batterijsector waar beleggers in de nikkelmarkt likkebaardend naar kijken. Want de snelle groei van de verkoop van elektrische auto’s (EV) en dus batterijen, gaat de vraag naar nikkel flink op weg helpen, zo is de theorie. Het is de drijvende kracht achter de huidige trend in de prijs van nikkel.

In die opkomst van de EV zit denk ik ergens wel een kern van waarheid. Kijk alleen maar naar de plannen en de economische steunpakketten van bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland voor het post-coronatijdperk. Daarin is veel ruimte ingetekend voor de vergroening van economieën en het verder stimuleren van de productie van en vraag naar elektrische auto’s. Het tempo waarin deze transitie gaat is echter cruciaal voor een echt rooskleurig nikkelverhaal.

Eén keer trek je de conclusie

De nikkelmarkt staat er fundamenteel gezien niet zo puik voor momenteel. Ik heb de indruk dat de flink hogere voorraden aan nikkel bij zowel de beurzen van Londen en Shanghai worden genegeerd door veel beleggers. De overproductie en relatief zwakke vraag van dit moment zorgen bovendien voor meer voorraden bij nikkelproducenten en service centers. Een teken aan de wand en een zwakkere prijs voor nikkel ligt wat mij betreft in het verschiet.

Het verhaal over de groeipotentie van de vraag naar nikkel houdt de gemoederen bij beleggers teveel bezig. Het is inmiddels een hechte vriendschap geworden en voedt de speculatieve belangstelling alleen maar meer. Dit kan echter uitlopen op een teleurstelling, mochten de groeiverwachtingen onverhoopt niet uitkomen. Dan was het toch een illusie of een droom.

Deze column heeft op 7 september in de Financiele Telegraaf gestaan onder de titel: ‘prijsstijging nikkel een illusie?’