Headlines | Tweedehandsjes redden de autobranche

door: Henk Hofstede

De coronacrisis heeft dramatische gevolgen gehad voor de verkoop van nieuwe auto’s. In de maanden april en mei lag de nieuwverkoop volgens kenniscentrum Aumacon respectievelijk 53,2 en 59,2 procent lager dan in dezelfde maanden in 2019.  De zakelijke verkoop van occasions aan de particuliere eindgebruiker laat een ander beeld zien: een daling van 23,3 procent in april, maar slechts 1,1 procent daling in mei. De occasionmarkt lijkt daarmee de reddingsboei van de automotivesector te worden.

Insight
Consumenten zijn de afgelopen maanden een stuk somberder geworden over de economie. De CBS-indicator van het consumentenvertrouwen zakte in twee maanden tijd van -2 naar -31. Deze ongekend snelle daling heeft gevolgen voor de bereidheid om grote aankopen te doen. Nederlanders consumeren bovengemiddeld anticyclisch. Ze houden bij een crisis de hand sneller en langer op de knip.

De mineurstemming raakt de autodealers dubbel. Historisch gezien wordt circa 25 procent van de nieuwe auto’s verkocht aan particulieren en 75 procent aan ondernemingen, met name leasemaatschappijen die de leasecontracten met bedrijven afsluiten. Veel particulieren stellen grote aankopen uit. En veel leasebedrijven verlengen hun leasecontracten. Dat doen ze in overleg met de dealerbedrijven, die deze auto’s contractueel moeten afnemen als ze uit de lease komen. Door de crisis ontbreekt het veel dealers aan liquiditeiten waardoor afname onmogelijk wordt.  De leasemaatschappijen helpen hiermee hun ocassion-partnerdealers en mitigeren tegelijkertijd hun eigen risico’s want de leaseopbrengsten lopen nog een tijdje langer door, afnameverplichtingen van nieuwe auto’s bij de fabrikanten en importeurs worden even niet aangegaan en de afschrijvingen kunnen over een extra periode uitgesmeerd worden.

De verkoop van nieuwe auto’s wordt dit jaar niet meer goedgemaakt, zo verwacht Aumacon. Het kenniscentrum gaat nu voor heel 2020 uit van 350.000 nieuwe registraties; 21,5 procent minder dan de 446.000 voertuigen die in 2019 nieuw op kenteken kwamen. Dat komt volgens het kenniscentrum niet alleen door het gedaalde consumentenvertrouwen, maar ook door de heropstartproblemen die de autofabrieken momenteel in hun productielijnen ervaren.

Op de occasionmarkt speelt wat anders. Consumenten zijn door het coronavirus terughoudender geworden in het gebruik van openbaar vervoer. Sinds 1 juni moet de ov-reiziger een verplicht mondkapje dragen maar er is nog veel schroom om met trein, tram en bus te reizen. Consumenten willen toch flexibel en mobiel blijven en dat verklaart de opleving van de verkoop van occasions.

Dat de occasionverkoop aantrekt, blijkt ook uit de cijfers van Autotelex. In week 21 (18-24 mei) lag het aantal taxaties van occasions maar 7 procent onder het niveau van week 10, de eerste week van maart. Taxaties zijn een voorbode van een daadwerkelijke transactie en zijn daarmee een goede indicatie van hoe de markt zich ontwikkelt.

De marge die de dealer maakt op een occasion trekt ook aan. Meer consumenten hebben meer te besteden omdat de helft van de Nederlanders zijn vakantie heeft afgeblazen. De vraag is dus groot en het aanbod blijft achter doordat de eerdergenoemde leasemaatschappijen veel auto’s tijdelijk langer in de lease houden. Deze komen daardoor later op de occasionmarkt terecht. Daarnaast zijn de Europese grenzen veelal dicht geweest waardoor import van occasions uit het buitenland (met name Duitsland en Frankrijk) stokte. De import van occasions was in het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 5 procent gedaald, waarbij de eerste twee maanden nog goed waren. Cijfers voor het tweede kwartaal zijn nog niet bekend maar de coronamaatregelen zullen impact hebben.

De verwachting is dat, indien we geen tweede epidemiegolf krijgen, de prijzen van occasions zich aan het einde van het jaar normaliseren. De import uit het buitenland trekt aan en er komen weer meer auto’s uit de lease. Daarnaast zitten veel autoverhuurbedrijven momenteel in zwaar weer, en is het niet ondenkbaar dat via dit kanaal veel jonge occasions op de markt gaan komen.

Een gunstig bijeffect van alle occasionverkopen is dat oudere auto’s meer onderhoud nodig hebben dan nieuwe auto’s. Dit is goed voor de werkplaatsomzet van de onderhoudsbedrijven; de werkelijke kurk waar de autodealer op drijft.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: