De kracht van de logistieke keten

door: Bart Banning

foto: Ton Zonneveld

Versnelling van verduurzaming is nodig. Hoe staan marktpartijen binnen de logistieke sector hier tegenover? ‘Zodra een partij binnen het ecosysteem niet thuis geeft, gaat verduurzamen niet werken.’

 

Emissievrije zones in de stad waar voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer voorrang krijgen. Verduurzaming van de logistieke sector door onder andere ketenoptimalisatie. Optimale bevoorrading in logistieke hubs, net buiten de steden. Een aanschafsubsidie voor zero-emissievracht- en bestelauto’s. Het is een greep uit de maatregelen van het Klimaatakkoord, die de sector transport en logistiek de komende jaren gaat oppakken. Onderling is men het er allang over eens: de CO2-uitstoot binnen de logistiek is nog veel te hoog. Versnelling van verduurzaming is nodig. Hoe staan marktpartijen hier tegenover?

Op uitnodiging van energiebedrijf Vattenfall gaan Bart BanningJan Boeve en Rogier Havelaar hierover in discussie. Boeve is algemeen directeur van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN). Hij is positief gestemd: ‘Onze sector gaat de gestelde klimaatdoelen halen. We zetten in op vernieuwing en het anders inrichten van logistieke processen.’  Daarvoor moeten we dan wél de kracht van de gehele keten inzetten, stelt Banning, sector banker transport en logistiek van ABN AMRO. Havelaar, directeur stadslogistiek van PostNL, geeft het duurzaamheidsbeleid van ’s lands grootste pakketvervoerder handen en voeten, bijvoorbeeld door de inzet van stadshubs aan de randen van steden.

Lees het gehele interview hier in Management Scope