Headlines | Digitale werknemer ondermijnt bestaande functie kantoor

door: Casper Wolf , Sonny Duijn

Foto: Shutterstock

 

 

 

De Nederlandse economie kromp door de coronacrisis in het eerste kwartaal met 1,7 procent, zo meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De pandemie heeft voor een trendbreuk gezorgd: de afgelopen zes jaar elk kwartaal sprake van groei. De schade was wel aanmerkelijk kleiner dan gemiddeld in de eurozone, die de economie met 3,8 procent zag krimpen.

Insight:
Er zijn diverse verklaringen voor de verschillen in schade tussen landen. Zo zijn er bijvoorbeeld verschillen tussen de invulling van de lockdown, de mate waarin de overheid de helpende hand kan bieden en hoe de economie georganiseerd is. Met dalingen van rond de vijf procent zijn de Spaanse en Italiaanse economie bijvoorbeeld harder geraakt dan de Nederlandse.

De sterke digitale infrastructuur maakt de Nederlandse economie bovendien relatief weerbaar. In een lockdown moeten mensen immers gedwongen afstand van elkaar houden. Het leidt ertoe dat ondernemers de bakens verzetten: een restaurant leunt meer op thuisbezorging, een winkel meer op onlineverkopen en de meeste communicatie tussen collega’s vindt eveneens op afstand plaats.

Dit is belangrijker dan het lijkt. In Italië en Spanje beschikt een kleiner deel van de bevolking over een goede internetverbinding. Daardoor is thuiswerken lastiger, ook om gewenste bestedingen te kunnen doen. Onlinebestellingen doen Italianen en Spanjaarden veelal van kantoor, zo legde vastgoedadviseur Cushman & Wakefield uit bij een recent webinar. De coronacrisis leidde volgens de vastgoedadviseur mede daarom, omdat diverse kantoren gesloten zijn, tot dalingen rond de 40 procent van de online retailverkopen in deze landen. Daarmee worden ondernemers dus dubbel geraakt.

Dit staat in schril contrast met Nederland, waar de onlineverkopen door toedoen van de coronacrisis juist versnellen. In de maand maart lagen deze 29 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Daarbij heeft Nederland ook een belangrijk en hieraan gerelateerd voordeel: de bevolking is relatief digitaal vaardig. Binnen Europa zijn alleen de IJslanders en de Noren meer bedreven in digitale communicatie. Spanje en Italië scoren aanzienlijk lager; een derde van de bevolking in die landen beschikt volgens statistisch bureau Eurostat over beperkte digitale vaardigheden.

De combinatie van een sterke infrastructuur en goede digitale vaardigheden lijkt op het eerste gezicht gunstig voor Nederlandse vastgoedeigenaren, omdat minder huurders in de problemen komen wanneer de economische klap beperkt blijft. Tegelijkertijd bestaat de vrees dat wanneer ‘de bakens verzetten’ structurele vormen aan gaat nemen, thuiswerken de norm wordt en uiteindelijk minder kantoormeters nodig zijn.

De New York Times meldt een ontwikkeling die in Nederland gevolg kan krijgen: daar is een groot aantal kantoorgebruikers van plan om permanent een groot deel van hun personeel vanuit huis te laten werken. Mediaconglomeraat Nielsen is van plan het kantoor in New York te verbouwen tot ontmoetingsplekken voor afdelingen, waar het personeel hooguit een tot twee keer in de week bijeenkomt.

Het is dan ook van belang dat vastgoedeigenaren goed kijken naar de meerwaarde van hun kantoren en die optimaal te benutten. Het is gevaarlijk om het kantoor enkel als werkplek te zien. Het kantoor is ook de locatie waar werknemers van bedrijven kennis uitwisselingen, nieuwe collega’s leren kennen en nieuwe ideeën ontwikkelen.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: