Zakelijke bijeenkomsten & evenementenbranche: geef ons 3-6 maanden om het businessmodel te kantelen

door: Stef Driessen

Weinig ondernemers worden zo hard getroffen door de coronacrisis als de organisatoren en toeleveranciers van beurzen, congressen, vergaderingen en bedrijfsevenementen. De branche kwam begin maart geheel tot stilstand en zal als een van de laatste weer herstellen, zo verwacht voorman Riemer Rijpkema van brancheorganisatie CLC-VECTA en partner in het Eventplatform. Het roer moet daarom om. “Als we op de oude voet doorgaan zal de omzet nooit meer op 100 komen, hooguit op 70. Onze events moeten hybride worden. Dat is de enige manier waarop we boven de 100 uit kunnen klimmen.”

Om de koe maar meteen bij de horens te vatten: wat is een hybride evenement?

De basis van een hybride evenement is een bijeenkomst op een fysieke plek op een concrete datum. Dat event verrijk je met een of meerdere vormen van virtueel contact. Bijvoorbeeld, een congresorganisator geeft jou als bezoeker straks de keuze: of je komt in de zaal luisteren naar de keynote speaker of je logt in op een interactieve videoverbinding. Beide groepen toehoorders krijgen simultaan de mogelijkheid om de spreker vragen te stellen. Een ander voorbeeld: als standhouder op een beurs ontvang je straks in je stand niet alleen fysiek bezoek. Maar ook virtueel bezoek, waarmee je via een videobelverbinding dezelfde 1-op-1 interactie aangaat. In Nederland is The Next Web een goed voorbeeld van een hybride event.

Waarom niet meteen zo’n congres of beurs volledig virtueel organiseren?

Geen enkele wijze van menselijk contact werkt zo goed als elkaar in levenden lijve zien en spreken. Dat blijft, ook voor jongere generaties die vertrouwd zijn met virtuele communicatie. Jonge mensen zullen meer dan oudere generaties telkens afwegen welke vorm van elkaar ontmoeten de beste kosten/baten-opbrengst heeft. De virtuele afspraak die geen reistijd kost, of de afspraak ‘in real life’ die maximaal betekenisvolle communicatie oplevert. Het fysieke evenement is het anker, het centrale punt in het jaar, waarbinnen en waaromheen je met online contactmogelijkheden aan je community, je gemeenschap van gelijkgestemden, bouwt. 

Hoe kan de evenementenbranche hybride worden?

Vanuit digitaal is het gemakkelijker om live iets te organiseren dan andersom. Er zullen veel partijen op de markt komen die goed zijn in het aanbieden van webinars. We hebben daarom medewerkers met nieuwe vaardigheden nodig; mensen die succesvol een community kunnen onderhouden. Virtueel contact is vluchtiger, je moet je bezoekers op een goede manier raken. Doe je het goed, dan gaan je bezoekers en deelnemers zelf die community bouwen en wordt de waarde van de communicatie die jij als eventorganisator levert alleen maar groter. Ook moeten onze leden anders naar marketing kijken. Voor corona kwam veel omzet vanuit budgetten die automatisch doorrolden naar het volgende jaar. Na corona zullen we echt moeten bewijzen dat we het rendement op de investering waard zijn. Het voordeel daarbij is dat digitale eventonderdelen prima meetbaar zijn.

De evenementenbranche ligt momenteel aan het overheidsinfuus.

We zijn dankbaar voor alle steun van overheden en banken die we tot nu toe ontvangen hebben. Anders dan na de crisis van 2008 heeft onze branche nu niet de tijd gehad om te anticiperen. Ik schat in dat we nog drie tot zes maanden tijd nodig hebben om ons businessmodel te kantelen naar hybride. We pleiten er daarom bij de politiek voor om de huidige generieke steunmaatregelen te verlengen tot het einde van dit jaar. Onze branche is heel divers, van zaalexploitanten en beveiligers tot communicatiebureaus en hostingbedrijven. Je ontkomt dus niet aan generieke ondersteuning. Daarnaast vragen we om een fiscale regeling, waarmee we verliezen kunnen compenseren met afgedragen vennootschapsbelasting uit het verleden. En uitgestelde belastingverplichtingen willen we graag over een langere periode uitspreiden. Aan de banken vragen we overbruggingskredieten tegen minimale belemmeringen in toekenning en rente. De evenementenbranche is het smeermiddel van het Nederlandse bedrijfsleven. Alleen als we de komende maanden overleven kunnen we onderscheidende waarde blijven toevoegen aan export en werkgelegenheid van de Nederlandse economie.


===

Meer coronacrisis-artikelen voor ondernemers vindt u hier en hier.