Pannenkoekenbakker Simon Spanjer gaat de coronacrisis te lijf. ‘Volgend jaar hebben we weer iedereen hard nodig’

door: Stef Driessen

Als restauranthouder ben je niet te benijden in deze tijd van corona. Laat staan als je een restaurant bestiert op de Zaanse Schans, dat tot nader order is gesloten. Of de buitenlandse toeristen snel naar het klassieke windmolenpark terugkeren, is maar de vraag. Toch kijkt ondernemer Simon Spanjer van pannenkoekenrestaurant De Kraai met strijdlust en vertrouwen naar de toekomst. “Is dit het heftigste dat ik ooit heb meegemaakt? Nee.”

“In 2015 heb ik De Kraai van mijn ouders overgenomen. Ik ben de vierde eigenaar in meer dan veertig jaar. Het pand van De Kraai stamt uit 1850. Het is een voormalige graanschuur van Wessanen en het is ook nog een tijdje een AC-restaurant geweest. Het pand stond oorspronkelijk in Wormerveer en werd in 1976 op de Schans neergezet.

Voor het pannenkoekenrestaurant loopt het seizoen van maart tot september met als uitschieters Pasen, de Keukenhof-periode, het Bloemencorso, en Pinksteren. Dat valt nu allemaal weg. We worden dus in het hart geraakt. Juist in deze periode verdien je het geld om de winter goed mee door te komen. Dat is enorm wrang maar natuurlijk gaat gezondheid voor.”

Samen knallen

“Ons team van medewerkers kijkt er bij aanvang van elk toeristenseizoen enorm naar uit om weer te mogen knallen. We hebben een hechte groep van 25 mensen, waarvan tien in vaste dienst en vijftien op oproepbasis. Ik wil de mensen graag binnenboord houden; volgend jaar hebben we iedereen weer hard nodig. We hebben net het eerste NOW-voorschot gestort gekregen. Gelukkig telt bij de bepaling van de uitkering ook het januaristuk van de kerstvakantie, dus we lopen nog redelijk in de pas. Maar kostenneutraal is het natuurlijk niet.

Alles draait er nu om het schip door de storm te halen; inclusief de bemanning. We hebben ons aangemeld op helpdehoreca.nl. Ik post regelmatig filmpjes in onze personeels-whatsappgroep zodat iedereen op de hoogte blijft van de stand van zaken. Ik laat ze ook online horecaseminars volgen, bijvoorbeeld via bidfood.nl/webinar. Om toch zinvol bezig te zijn in een periode als deze komen we om de andere dag samen om schoonmaak- en onderhoudswerk te doen. Bij een oud houten gebouw als het onze is er altijd wat te doen. Denk aan schilderen van de houten delen van het terras aan de waterzijde en de schoonmaak van de houten delen van het interieur. Ook zijn we het terras aan het opknappen.”

Gratis pannenkoeken

“Mensen blij maken is wat wij misschien wel het meeste missen. Daarom hebben we ervoor gekozen om iets terug te doen voor onze omgeving. Dat doen we door diverse verzorgingstehuizen en het Zaans Medisch Centrum gratis pannenkoeken te bezorgen. Dat zijn vaak mensen in een isolement, plus hulpverleners die het niet makkelijk hebben. Honderd of tweehonderd pannenkoeken, daar draaien we onze hand niet voor om. Dat is inmiddels als een lopend vuurtje door de Zaanstreek gegaan. In ruil beloven veel verzorgingshuizen langs te komen als alle narigheid achter de rug is. Wie goed doet, goed ontmoet.

Als wij een klein beetje support kunnen geven, geeft dat het team ook weer power om zo meteen als we weer open kunnen met goede moed een herstart te maken. We hebben gehoor gegeven aan een oproep van de burgemeester van Zaanstad om speelgoed in te zamelen voor minimagezinnen. Wij hadden nog driehonderd speelgoedkeyboards liggen, die we normaliter cadeau geven aan de kinderen van onze gasten.”

Goede rapportage essentieel

“Dat het overbruggen van de huidige periode uitdagend zal zijn, is evident. Maar we gaan alles uit de kast halen. En juist nu is het belangrijk om te blijven motiveren en het team zometeen ‘wedstrijdfit’ te hebben. We zullen moeten vechten voor iedere euro. Dat is de nieuwe realiteit. Maar als ik kijk naar de vooruitzichten die ik bij de bank heb ingeleverd, geven die mij juist rust. In 2019 hebben we 45% meer omzet gedraaid dan de ingeleverde prognose. We hebben mooie jaren gehad, maar ook in mindere tijden zijn we levensvatbaar.

In deze situatie is het belangrijk om zoveel mogelijk ‘in control’ te zijn. We werken goed samen met JBR Consultants uit Zeist en Vork Accountants in Zaandam. Een goede rapportage maken voor de bank is essentieel. Al voor de lockdown begon, hebben we begrotingen ingeleverd met verminderde omzetten.

Ik ben blij met ABN AMRO als bank. Onze accountmanager Jaap van Lindert heeft ons goed geholpen. En het simpele feit dat de bank gelijk al automatisch heeft geregeld dat alle rente- en aflossingsverplichtingen naar achteren zijn geschoven, geeft rust. Ironisch genoeg zou ik op 1 april, vijf jaar na de overname, mijn laatste grote afbetaling doen. Financieel had dat gekund, maar in deze crisis wil je zoveel mogelijk cash in het bedrijf houden. Dat betekent ook hard ingrijpen. Ik heb mijn eigen salaris meteen op nul euro gezet. Van mijn vader heb ik een bedrag geleend. Stichting De Zaanse Schans, mijn huurbaas, heeft de huur voor april en mei gehalveerd.”

Binnenlands toerisme boosten

“Ik zit in een overleg met andere stakeholders op de Zaanse Schans om te kijken hoe we binnenlands toerisme kunnen boosten. Dat is waarschijnlijk de markt die het eerst los komt; daarna Duitsland en België. Toeristen van andere continenten zullen nog niet direct terug keren. Dus anticiperen. Zelf heb ik vanmiddag een overleg met ons reclamebureau Acretia uit Zwaag om te kijken hoe we de marketing van ons restaurant kunnen aanpassen. Tot nu toe kwam maar een vijfde van de bezoekers van de Schans uit Nederland. In ons restaurant lag dat percentage gelukkig hoger. Ik denk dat we ons moeten gaan richten op gezinnen in een straal van drie kwartier rijden.

Wat betekent de 1,5 meter-economie voor De Kraai? We zijn met 3D-tekeningen aan het kijken hoe we de routing moeten maken en de tafels moeten neerzetten. Gelukkig hebben we een groot terras en een brede entree. Er is nu nog veel vrees bij consumenten. Ik ga daarom liever open op 1 juli dan op 1 juni als dat meer bezoekers en minder restricties betekent. Beter een goede herstart dan een net-niet-herstart. Horeca is anders dan een supermarkt; met plexiglas erbij wordt het er niet gezelliger op. Je komt ook voor een stukje beleving.”

Dan is het pas écht crisis

“Het helpt mij persoonlijk ook om juist nu veel te blijven sporten. In dit geval hardlopen. Ik heb meerdere marathons gelopen. Pijn verbijten, doorpakken, ik vergelijk het een beetje met de crisis waar we inzitten. Uiteindelijk komt er weer licht aan het einde van de tunnel.

Is de coronacrisis het heftigste wat ik ooit heb meegemaakt? Nee. Dat was toen ik in de nacht van 31 oktober op 1 november 2016 een telefoontje kreeg van mijn vader dat mijn moeder plotseling was overleden. Dan is het pas echt crisis. Ik ben de oudste van vier kinderen en voelde toen veel verantwoordelijkheid. De Kraai heb ik aan mijn moeder te danken; dat is wat me juist nu op de been houdt.”

===

Meer coronacrisis-artikelen voor ondernemers vindt u hier en hier.

Werk of onderneem je in de horeca? We willen graag weten hoe het met je gaat. We nodigen je uit om deze korte enquête in te vullen.