Ondernemen in tijden van corona – TMT

door: Justine Vijver

Sinds 12 maart is de samenleving enorm veranderd. Ondernemers moeten improviseren en anderhalve meter afstand houden lijkt het nieuwe normaal te worden. ABN AMRO verwacht dit jaar een krimp van de Nederlandse economie van 3,8 procent in een scenario waarbij de intelligente ‘lockdown’ twee maanden duurt en daarna stapsgewijs wordt opgeheven. Het coronavirus heeft daarom voor langere tijd grote gevolgen voor ondernemers binnen de sector Technologie, Media en Telecom(TMT). ABN AMRO verwacht 1 procent krimp.

Op korte termijn is crisismanagement nodig, maar tegelijk moeten ondernemers alvast verder kijken. In de korte publicatie in de bijlage geeft ABN AMRO hier aanbevelingen voor. Publicaties van andere sectoren zijn hier te vinden

Ondernemen-in-tijden-van-corona-TMT-1.pdf (245 KB)
Download

Invloed coronacrisis op de sector TMT
De TMT sector wordt op verschillende manieren hard geraakt:
1. Inperking van mediabudgetten, met vraaguitval en dalende inkomsten van advertentieruimte tot gevolg.
2. Teruglopende productie vanuit China zorgt voor voorraadtekorten bij de groothandels van hardware.
3. Nieuwe of eventueel geplande kapitaalinjecties voor de tech-startups worden opgeschort.

Invloed anderhalve-meter-samenleving op TMT relatief klein
Nederland is een anderhalve-meter-samenleving aan het worden. De gevolgen daarvan op de TMT-sector zijn vrij klein, aangezien het meeste werk vanuit huis kan worden gedaan. Werk dat op locatie plaatsvindt, zoals het aanleggen van een IT-netwerk, kan relatief gemakkelijk op anderhalve meter afstand worden gedaan. De branche die het meest wordt geraakt zijn de productie- en contentbedrijven. Series, films en televisie-formats zijn lastig te produceren op anderhalve meter.