Ondernemen in tijden van corona – Retail

door: Ward van der Stee , Paul Metzemakers , Henk Hofstede

Sinds 12 maart is de samenleving enorm veranderd. Ondernemers moeten improviseren en anderhalve meter afstand houden lijkt het nieuwe normaal te worden. ABN AMRO verwacht dit jaar een krimp van de Nederlandse economie van 3,8 procent in een scenario waarbij de ‘lockdown’ twee maanden duurt en daarna stapsgewijs wordt opgeheven. Het coronavirus zal daarom voor langere tijd grote gevolgen hebben voor ondernemers binnen de retail. Voor de sector retail gaat ABN AMRO uit van 8 procent krimp.

Op korte termijn is crisismanagement nodig, maar tegelijk moeten ondernemers alvast verder kijken. In deze korte publicatie geeft ABN AMRO hier aanbevelingen voor. Publicaties van andere sectoren zijn hier te vinden

Ondernemen-in-tijden-van-corona-Retail.pdf (300 KB)
Download

Grote gevolgen van de anderhalve-meter-samenleving op de sector retail

Nu Nederland voorlopig een anderhalve-meter-samenleving zal zijn, raakt dat retailsector in het hart. Winkeliers krijgen met tal van praktische problemen te maken die om oplossingen vragen. De uitdaging is daarbij om binnen de gestelde eisen van veiligheid in te spelen op sterke veranderingen in het gedrag van de consument om zo de schade zoveel mogelijk te beperken. Hieronder volgt een aantal stappen die retailondernemers kunnen zetten:

  • Voor veiligheid in de winkel is het van belang een maximaal aantal mensen toe te laten. Doe dit slim door winkelmandjes of winkelkarren te verplichten, maar deze beperkt ter beschikking te stellen. Spreiding van het aantal klanten door langere openingstijden kan helpen om de omzet op peil te houden. Maak het in winkels voor klanten makkelijk om op gepaste afstand op hun beurt te wachten met bijvoorbeeld strepen op anderhalve meter. Inmiddels zijn beschermingsschermen voor personeel bij kassa’s en balies en het aanbieden van ontsmettingsmiddelen bij binnenkomst onmisbaar.
  • De coronacrisis kan leiden tot faillissementen, banenverlies en heeft in april voor een daling van het consumentenvertrouwen Consumenten worden hierdoor nog prijsbewuster. Retailondernemers moeten extra toegevoegde waarde bieden om te voorkomen dat ze in een prijsoorlog geraken. Het middensegment krijgt het lastiger ten opzichte van discounters en luxere retailmerken die automatisch meer waarde toevoegen. Veel retailers moeten zich daarom opnieuw uitvinden en herpositioneren.
  • Digitale kanalen en persoonlijke aandacht zijn van groot belang. De ontwikkeling van het onlinekanaal krijgt een versnelling door deze crisis, omdat meer consumenten gebruikmaken van het onlinekanaal en er positieve ervaringen mee krijgen. Naast gemak biedt onlinewinkelen ook veiligheid voor de klant en het personeel. Om toch in contact te blijven met klanten, is het nuttig om social media in te zetten om de klant direct te benaderen en verkoopgesprekken een-op-een via Facetime of WhatsApp te voeren. Hiermee wordt drukte op de winkelvloer beperkt en kan in een veilige omgeving advies gegeven worden. Voor supermarkten is het verstandig de onlinecapaciteit uit te breiden nu onlinebestellingen in deze periode met 50 procent zijn gestegen. Helaas lijkt het onlinekanaal het verlies van de verkopen in de fysieke non-foodwinkel op dit moment niet te kunnen compenseren.
  • Creativiteit en lokaal denken zijn van groot belang om door deze periode heen te komen. Winkels die sterk afhankelijk zijn van fysieke verkoop kunnen op zoek gaan naar andere afzetkanalen dan alleen online, bijvoorbeeld door producten aan te bieden via bijvoorbeeld supermarkten waar nog veel publiek komt. Doordat fysiek winkelen minder spontaan wordt, zal er voorlopig veel minder bezoek in de winkelstraat zijn en komt het nog meer aan op de competenties en creativiteit van het personeel om klanten goed te bedienen en de conversie per klant te verhogen. Door de crisis doen consumenten hun fysieke inkopen dichter bij huis. Dit biedt een kans voor lokale ondernemers om de binding met de plaatselijke consument te versterken.

Verdere toelichting bij deze punten kunt u lezen op onze site.