Ondernemen in tijden van corona – Transport en Logistiek

door: Bram van Amerongen , Bart Banning , Albert Jan Swart

Sinds 12 maart is de samenleving enorm veranderd. Ondernemers moeten improviseren en anderhalve meter afstand houden lijkt het nieuwe normaal te worden. ABN AMRO verwacht dit jaar een krimp van de Nederlandse economie van 3,8 procent in een scenario waarbij de ‘lockdown’ twee maanden duurt en daarna stapsgewijs wordt opgeheven. Het coronavirus zal daarom voor langere tijd grote gevolgen hebben voor ondernemers binnen de logistieke sector. Voor transport en logistiek gaat ABN AMRO uit van 7 procent krimp.

De gevolgen van de coronacrisis voor de logistieke sector zijn groot, maar verschillen sterk per bedrijf en per subsector. Met name de transportbedrijven met opdrachtgevers in de sectoren leisure (waaronder horeca en evenementen), retail (non-food) en agrarisch (bijvoorbeeld sierteelt) worden direct geraakt. In enkele deelsegmenten zijn lichtpuntjes te zien; supermarkten en bedrijven in e-commerce en farma-logistiek laten flinke omzetstijgingen zien. De vraag naar luchtvracht stijgt door de grote behoefte aan medische goederen. Havens hebben te maken met verstoringen en vertragingen vanwege een tekort aan personeel en forse afname van het goederenaanbod.

Op korte termijn is crisismanagement nodig, maar tegelijk moeten ondernemers alvast verder kijken. In de korte publicatie in de bijlage geeft ABN AMRO hier aanbevelingen voor. Publicaties van andere sectoren zijn hier te vinden.

Ondernemen-in-tijden-van-corona-Transport-en-Logistiek.pdf (315 KB)
Download