Creatief ondernemen in tijden van corona

door: Sonny Duijn

De coronacrisis geeft ondernemers veel kopzorgen. Het brengt tegelijkertijd een ongekende creativiteit bij bedrijven naar boven: nieuwe producten en diensten, nieuwe productie- en distributiemethoden en nieuwe klanten. De ondernemers die buiten de gebaande paden treden, bieden in veel gevallen waardevolle lessen die langer dan deze coronacrisis beklijven, bijvoorbeeld op het vlak van klantbinding en het tonen van hun maatschappelijke betrokkenheid.

Deze creatieve ondernemers zijn te vinden in allerlei sectoren. Sommige initiatieven zorgen tijdelijk voor extra inkomsten, andere hebben de potentie om ook na de coronacrisis winstgevende groei te leveren. In deze publicatie zet ABN AMRO een aantal initiatieven op een rijtje. Creatieve ondernemers leren het bedrijfsleven lessen die in de toekomst in tal van situaties goed van pas kunnen komen.

De volledige publicatie met voorbeelden van bedrijven uit diverse sectoren zijn te vinden hier in de bijlage:

Creatief-ondernemen-in-tijden-van-corona-def.pdf (2 MB)
Download

Het is namelijk niet alleen een wereldwijde humane ramp die aanleiding zou moeten zijn voor het verzetten van de bakens. Dit geldt evengoed in meer dagelijkse situaties zoals wanneer een grote klant wegvalt, een machine voor productie stuk gaat of de export door plotse importtarieven abrupt belemmerd wordt. Ook dan wordt van een ondernemer grote creativiteit geëist.

Wij zien vijf gemene delers

  • Met de nieuwe initiatieven versterken de ondernemers hun klantbinding met bestaande klanten.
  • Met de creativiteit die de ondernemers tonen, geven zij meestal ook blijk van een grote maatschappelijke betrokkenheid.
  • Veel nieuwe initiatieven zijn niet primair gericht op directe omzetvergroting, maar op aanboren van potentiële nieuwe klantgroepen.
  • Veel problemen die nu getackeld worden, hebben dezelfde oorsprong en zijn sectorbreed. Dit betreft plotselinge vraaguitval, voorraadvorming en wegvallende communicatie met werknemers. Het loont dus om voor oplossingen ook buiten de eigen branche te kijken.
  • Wat goed is, komt snel. Het is opvallend hoe kort het tijdsbestek is waarin een flink aantal ondernemers hun nieuwe plannen uitwerkt en op de markt brengt.

Ondernemers versterken binding met klant en tonen maatschappelijke betrokkenheid.

Veelkoppig monster

Wat begon met een aanbodverstoring in China, is inmiddels een veelkoppig monster geworden die het sentiment wereldwijd hard raakt en overheden tot het nemen van historisch ongekende maatregelen heeft aangezet. De Nederlandse economie en het bedrijfsleven worden daardoor in 2020 duidelijk geraakt.

Door de coronacrisis ontstaat omzetuitval. Daarom hebben de overheden en de financiële sector een aantal maatregelen genomen om het bedrijfsleven van extra liquiditeit te kunnen voorzien en zo de gevolgen te kunnen verzachten. ABN AMRO heeft over bijvoorbeeld de betreffende maatregelen een informatiepagina opgesteld voor ondernemers. Deze zijn te vinden in de bijlage van deze publicatie.