Corona bezorgt autodealer lagere verkopen maar meer werkplaatsomzet

door: Henk Hofstede

Door de corona-uitbraak schudt ook de automotivesector op zijn grondvesten. De grote automotivespeler Zeeuw & Zeeuw met zijn 33 vestigingen en 550 werknemers is hierop geen uitzondering. Tegen ABN AMRO vertelt CEO Jan Hofstede openhartig over zijn ervaringen tot nu toe. Zeeuw & Zeeuw is dealer voor Renault, Kia, Ford, Nissan, Mitsubishi en Dacia en heeft daarnaast een schadeherstelbedrijf, een assurantiekantoor en een leasemaatschappij.

Hoe gaan jullie om als autobedrijf met de nieuwe werkelijkheid?

Onze dealerbedrijven zijn open en bereikbaar. We hebben tijdsblokken gemaakt voor ‘private shopping’-sessies en daar hebben we al redelijk wat afspraken voor staan. Als mensen niet naar de winkel toe willen komen, dan hoeft dat niet. Onze verkopers geven op verzoek via WhatsApp-bellen of FaceTime een online demo van de auto’s in de showroom. En voor een proefrit komen we de auto thuis voorrijden. Terwijl jij de proefrit maakt, taxeren wij ter plekke de in te ruilen auto. Ook voor een onderhoudsbeurt hebben we een haal-en-breng-service ontwikkeld.

We verkopen sinds de start van de coronacrisis veertig tot vijftig procent minder nieuwe auto’s en 55 procent minder gebruikte auto’s. Dat verschil zit hem in de zakelijke markt, daar komen nog wat orders extra door maar dat kan een naijleffect zijn. De werkplaatsen draaien op volle bezetting. In plaats van over drie weken kunnen klanten nu meestal wel binnen een of anderhalve week terecht. In de shortlease hebben we 10-15% van de auto’s teruggekregen. Dat is jammer, maar je kunt die voertuigen weer redelijk snel verkopen. We hebben ook alweer twee grote leaseorders gehad van uitzendbureaus.

Hoe zien jullie het resterende jaar?

Mijn inschatting is dat we 30-35% omzetverlies gaan lijden in het tweede kwartaal. Een prognose voor het hele jaar geven is lastig. We houden er rekening mee dat er per juni enige versoepeling komt in de maatschappelijke maatregelen. Dan is de schade nog te overzien en komen we het jaar redelijk door. Duurt het zes maanden langer, dan wordt het een ander verhaal.

Ik denk dat het besteedbaar inkomen van de consument de komende jaren daalt. De belastingdruk vanuit de overheid neemt toe en pensioenfondsen zullen minder uitkeren. Hierdoor zakt ook het consumentenvertrouwen. We zullen hierdoor minder nieuwe auto’s gaan verkopen. Daar staat tegenover dat we meer private-leasecontracten zullen sluiten en dat de werkplaatsomzetten zullen stijgen doordat mensen langer in hun auto blijven rijden.

Voor de Nederlandse markt als geheel verwacht ik dat er dit jaar 350.000 tot 375.000 nieuwe auto’s verkocht worden, tegen 425.000 vorig jaar. Het eerste kwartaal was nog redelijk goed, we verkopen in het tweede kwartaal nog altijd auto’s en we krijgen eind dit jaar nog een impuls te zien van de veranderende bijtellingsregels voor elektrische auto’s.

Het te verwachten inhaaleffect bij de particuliere verkopen is groter dan bij zakelijke klanten; die stellen hun koopbeslissing wat langer uit.

Welke lessen hebben jullie nu al geleerd?

Het is belangrijk om snel en veel informatie te geven aan het personeel. Zo’n 85% van ons personeel zit in functies waarin je niet kunt thuiswerken. Voor onze organisatie hebben we een coronacoördinator aangesteld. Alle coronamaatregelen nemen we op in een handboek met een gemakkelijke checklist. Zo lukt het om in 33 vestigingen dezelfde regels snel te implementeren; of er nu vijf mensen of veertig mensen werken. Daar ben ik wel trots op. Ik denk ook dat het ons als collega’s dichter bij elkaar brengt.

We doen een beroep op de NOW-regeling, maar zeker niet voor de volle mep. Ik denk dat we in het tweede kwartaal op 30% uitkomen. Een week geleden hebben we het personeel een brief gestuurd met de vraag of ze de komende weken het restant van hun vakantiedagen voor 2019 willen opnemen plus een derde van hun vakantiedagen voor 2020. Doen we dat niet, dan zitten we met gaten in de roosters als we in juli en augustus opstarten. De mensen hebben dan nog altijd nog 17 tot 18 dagen over om op vakantie te gaan.

Ik zie bij iedereen van ons dat de bereidheid om anders naar processen te kijken groter is dan voor de crisis. Mensen zijn kneedbaarder geworden; dat geldt ook voor mezelf. Ik verbaas me erover hoe snel we allerlei processen online hebben kunnen brengen. Nagenoeg alle vergaderingen vinden nu plaats via Microsoft Teams. Ik verwacht dat dit na de crisis zo blijft; we ervaren het als een effectief en prettig medium. Ook private shopping en het videobellen met klanten vallen niet tegen. In de automotivebranche heb je een trend naar minder vestigingen en ik denk dat corona deze ontwikkeling versnelt.

Wat ik mooi vind is dat je in de hele keten bedrijven vindt die zelf proactief regelingen gaan treffen met andere bedrijven. Zelf proberen we dat ook te doen. We hebben onze verhuurders voorgesteld om ons een betalingskorting te geven voor het tweede kwartaal. Daar is het gros mee akkoord gegaan. Ook de meeste fabrikanten en importeurs tonen begrip voor de omstandigheden, maar soms word je teleurgesteld omdat ze vasthouden aan het realiseren van hun doelstellingen.

Hoe vind je de samenwerking met ABN AMRO in deze tijd?

In eerste instantie besloot de bank dat klanten met een zakelijk krediet tot 2,5 miljoen euro hun aflossings- en rentebetalingen met zes maanden mochten uitstellen. Onze accountmanager bij de bank, Bas Grootjans, heeft ervoor geijverd om deze regeling op te trekken voor grotere klanten. Binnen drie dagen besloot de bank om de uitstelregeling op te rekken naar kredieten tot 50 miljoen euro. Dat vind ik proactief meedenken en dat waardeer ik.

Van klanten met een lopend zakelijk krediet met een hoofdsom en/of limiet tot 50 miljoen euro incasseert ABN AMRO in de maanden april tot en met september geen betalingen van aflossing en rente. Ze kunnen deze termijnen later voldoen. Dit helpt onze klanten om de liquiditeitsverslechtering ten gevolge van het coronavirus op te vangen. Het is nadrukkelijk niet de bedoeling dat de ruimte gebruikt wordt voor dividenduitkeringen of aflossingen van andere leningen. Meer vragen en antwoorden treft u aan op deze pagina.

Zeeuw & Zeeuw heeft een kwartet leaseauto’s ter beschikking hebben gesteld aan het Zorghelden-initiatief. Hierdoor kunnen vier medewerkers in de zorg probleemloos van huis naar hun werk reizen.