Headlines | Coronavirus raakt fysieke retail in het hart

door: Henk Hofstede

Foto: Shutterstock

 

 

Het kabinet overweegt bijzondere steun aan kleine ondernemers die worden geraakt door de gevolgen van het coronavirus, meldt NU.nl. Nadat de zorgen eerst vooral uitgingen naar de gebrekkige aanvoer vanuit China, wordt de Nederlandse economie nu direct geraakt. Naast mogelijke voorraadtekorten dreigt een uitval van de vraag als gevolg van het afgelasten van evenementen, het opleggen van beperkingen aan onder meer reizen en een algehele terugval in het vertrouwen. Naar verwachting krijgen fysieke winkels het zwaar te verduren. Webwinkels staan er beter voor, mits ze voldoende vet op de botten hebben en over voorraden kunnen beschikken.

Insight
De afhankelijkheid van China is het afgelopen decennium sterk gegroeid. Als productiekamer is China goed voor 20 procent van de wereldproductie. De Nederlandse retail importeert onder meer veel kleding, elektronica, huishoudartikelen en babyspullen uit het Aziatische land. Ondernemers die sterk afhankelijk zijn van import uit China, hebben op den duur een probleem. Lege schappen verkopen niet.

Het is onduidelijk voor hoe lang retailers en de aan hen leverende groothandel nog voorraden hebben. Volgens brancheorganisatie INretail was de voorjaars- en zomercollectie van de meeste fashionpartijen die kleding vanuit China importeren nog op tijd onderweg. De herfst- en wintercollectie moet echter in juni en juli vervoerd worden om op tijd in de winkels te kunnen liggen. Hoewel er signalen zijn dat het virus in China zijn piek heeft bereikt en de productie weer wordt opgevoerd, is het aannemelijk dat de kledingindustrie op middellange termijn met voorraadtekorten te maken krijgt omdat er niet tijdig geleverd kan worden.

Sommige retailers die andere consumentenproducten verkopen, hebben maatregelen genomen. Het een na grootste webplatform van Nederland verhoogde eind februari de prijzen van bepaalde elektronicaproducten, naar eigen zeggen om de vraag meer te reguleren en te voorkomen dat bepaalde producten niet meer leverbaar zouden zijn. Partijen die hun voorraden al binnen hebben of minder afhankelijk zijn van directe of indirecte productie uit China worden minder hard geraakt. Groothandelaren in bijvoorbeeld tuinmeubelen en barbecues die hun voorraden nu al op orde hebben, zouden zelfs van leveringsproblemen bij concurrenten kunnen profiteren op het moment dat de traditionele zomerverkoop op stoom komt.

Inmiddels zijn voorraadtekorten niet meer het enige probleem. Een mogelijk uitval van de vraag naar producten dreigt. Zo staat het consumentenvertrouwen wereldwijd stevig onder druk. In bijvoorbeeld Zuid-Korea kreeg het vertrouwen in februari de grootste tik sinds 2015, toen het land in de ban was van het MERS-virus. In Nederland steeg het vertrouwen in februari nog met 1 punt naar min 2, maar in dit cijfer zijn de effecten van het virus nog nauwelijks verwerkt. Los van het vertrouwen hebben consumenten nu te maken met directe beperkingen. Zo hebben de genomen maatregelen zoals in Noord-Brabant invloed op bijvoorbeeld de bezoekersaantallen in winkelgebieden omdat consumenten minder snel even gezellig de stad in gaan. De effecten daarvan zijn nu al merkbaar.

Daarmee bestaat vooral de verwachting dat de fysieke retail geraakt gaat worden. De klap kan hard aankomen nu de reserves van veel winkeliers al beperkt zijn doordat een deel van hun omzet al langer wegvloeit naar onlineverkopers en de resultaten in het vorige jaar en het voorjaar matig waren. Bovendien lopen de vaste lasten door en moet bijvoorbeeld in mei traditioneel het vakantiegeld betaald worden.

Webshops zijn daarmee relatief in het voordeel. Allereerst omdat de consument van online winkelen niet ziek kan worden. Daarnaast hebben webshops minder vaste lasten dan fysieke retailers. De online-aanbieders die over voldoende voorraden kunnen beschikken, gaan mogelijk een relatief goede periode tegemoet. Wat voor alle retailers geldt, of ze nu fysiek of online actief zijn, is dat ze deze storm beter kunnen doorstaan wanneer ze solvabel zijn, voldoende liquiditeiten hebben en financieel wendbaar blijven.

Voor de langere termijn kan de coronacrisis als positief effect hebben dat retail-ondernemers zich er meer van bewust worden dat ze hun risico’s moeten spreiden en hun leveranciers dichter bij huis moeten zoeken. Met de drang van de westerse consument om steeds meer en tegen almaar lagere prijzen te consumeren, is de afhankelijkheid van China wel heel groot geworden. Dat het verleggen van de inkoop de prijzen van sommige producten kan opdrijven, moet de consument maar voor lief nemen. Het leidt in ieder geval tot meer zekerheid in de levering, tot minder paniek en wellicht tot een hogere kwaliteit van het aanbod en meer werkgelegenheid in Europa.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: