Headlines | Bezoek op afspraak kan winkelier uitkomst bieden

door: Ward van der Stee

Foto: Shutterstock

Staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat roept consumenten op om, met behoud van ‘social distancing’, naar winkels te blijven komen om ondernemers te steunen. Ze refereert hierbij aan het feit dat kleding- en andere non-foodwinkels 70 procent minder pintransacties verwerken dan normaal in deze periode. “Ons welzijn is voor een deel afhankelijk van onze welvaart. Onze welvaart is de economie. Dus neem de voorschriften van het RIVM in acht, maar je mag wel naar een winkel gaan, dus doe dat dan ook”, aldus Keijzer.

Insight:
Veel non-foodretailers hebben inderdaad de inkomsten hard zien teruglopen sinds de overheid strenge maatregelen aankondigde om de coronacrisis te beteugelen, waarbij eens te meer op het belang van afstand houden is gewezen. Mensen gaan aanzienlijk minder naar buiten voor het kopen van spullen die zij niet strikt noodzakelijk zijn. Winkels mogen echter gewoon openblijven, ook wanneer zij niet-essentiële zaken verkopen. Wel moeten winkeliers maatregelen nemen. Om te zorgen dat bezoekers minimaal 1,5 meter afstand van elkaar kunnen houden, mogen niet teveel mensen tegelijk in de winkel zijn.

Een mogelijke uitweg voor winkeliers is om in deze periode over te gaan op ‘bezoek op afspraak’. Hierdoor kan de winkelier zijn klant een persoonlijke ervaring bieden en hem de volledige aandacht geven. Op deze manier kunnen zowel de klant als de medewerkers op hun gemak en veilig hun bezigheden uitvoeren.

Uit een eerder onderzoek van ABN AMRO blijkt dat de klant om twee redenen graag naar een fysieke winkel komt: om de ‘experience’ en de expertise. Door in deze rustige periode op afspraak te komen, kan de klant vakkundig geholpen worden met het vinden van de juiste spullen. Deze aanpak kan goed werken voor diverse soorten winkels, zoals voor elektronica, meubilair, kleding en sportartikelen. Winkeliers die dit concept juist weten toe te passen kunnen hier tijdens de coronacrisis hun voordeel mee doen, en zelfs mogelijk daarna.

Met het bezoek op afspraak kunnen winkels gewoon openblijven en kunnen klanten gehoor geven aan het verzoek van de staatssecretaris. In deze periode doen winkeliers er bovendien verstandig aan om via social media contact te blijven onderhouden met hun klanten en ze uit te leggen dat het een lastige periode is om op een normale manier producten te kunnen verkopen. Een persoonlijke uitnodiging voor een individueel bezoek via social media zal de aan huis gekluisterde klant aangenaam verrassen en de binding voor een veel langere termijn versterken.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: