Corona-overmacht eist liquiditeit én moraliteit

door: Bart Banning

We maken een ongekend zware periode door. Waar sommigen letterlijk vechten om te overleven, maken bedrijven en hun werknemers uit vrijwel alle sectoren zich grote zorgen over vandaag en morgen. Wie had voor mogelijk kunnen houden dat een virus dat eind december op een kleine markt in Wuhan begon nu op mondiaal niveau het dagelijkse leven op een nog niet eerder vertoonde wijze dicteert. Ook de transport en logistieke sector is door overmacht overvallen.

Op dit moment worden we nadrukkelijk geconfronteerd met de impact van deze crisis op ieders positie in de keten. Onderdelen die niet kunnen worden geleverd leggen productiefaciliteiten in de industrie stil. Berichten over de snelle uitbreiding van de besmettingsgebieden zorgen voor luchtvaartbeperkingen, bijzondere overheidsmaatregelen en een terugval in consumentenbestedingen. De sectoren Leisure (evenementen, hotels, horeca), Retail (non-food) en Agri (sierteelt) worden direct geraakt. Ondernemers uit deze sectoren zien hun liquiditeit snel achteruit hollen en maken zich grote zorgen over de omvang en duur van de crisis. Slechts op deelsegmenten is sprake van enkele lichtpuntjes; supermarkten en bedrijven in e-commerce laten flinke omzetstijgingen zien.

De genoemde getroffen sectoren maken veel gebruik van transportbedrijven. De eens zo veel gebruikte slogan ‘zonder transport staat alles stil’ staat ineens op zijn kop. Goederenstromen die wegvallen leiden tot minder vraag naar transportcapaciteit. Deze capaciteit kan niet acuut worden afgeschaald waardoor logistieke bedrijven onverminderd kosten maken.

Ik heb respect voor de transportbedrijven en hun mensen die alles op alles zetten om de economie waar mogelijk letterlijk in beweging te houden. Binnen deze voornamelijk digitaal gedreven wereld wordt nu aangetoond hoe belangrijk de menselijke factor is achter de systemen. Ik noem de chauffeurs op internationale routes. Er wordt een beroep gedaan op hun geduld vanwege de enorme wachttijden aan de grens. Bovendien kunnen of mogen zij de eens zo vanzelfsprekende voorzieningen op locatie niet meer gebruiken. Ook heb ik bewondering voor planners, chauffeurs en mensen in de distributiecentra die ongelooflijk hard werken om supermarkten te blijven beleveren.

Hoogste prioriteit is om nu het hoofd boven water te houden. Privé en op bedrijfsmatig niveau. De ongekende omvang aan steunmaatregelen van de overheid en banken zijn noodzakelijk om in de kern financieel gezonde bedrijven door deze periode heen te loodsen. Het vergelijk met de financiële crisis wordt in deze tijd vaak gemaakt. Het grote verschil is dat de overheid én banken nu veel financiële ruimte hebben om oplossingen te faciliteren. Zo stelt Kees van Dijkhuizen, CEO van ABN AMRO, vandaag op NOS. gemeld. Bedrijven en particulieren hebben deze steun en vertrouwen hard nodig. Op zijn beurt heeft Nederland deze bedrijven en werknemers in betere tijden opnieuw nodig. Maar er is meer.

De lessen uit de vorige crisis komen nu ook van pas. Het gaat primair om het blijven verschaffen van liquiditeit en het leveren van informatie op bedrijfsniveau over de gevolgen van de crisis. Binnen de keten kan iedereen elkaar de helpende hand bieden. Transparante communicatie tussen opdrachtgevers en hun logistieke bedrijven is belangrijker dan ooit. Realiseer wat de impact is van eenzijdige contractopzeggingen, en respecteer betalingstermijnen waar mogelijk. Het oprekken van een deze termijn gaat als een domino door financiële relaties in de keten. Tijdelijk niet betalen biedt weliswaar liquiditeitsruimte voor de een, maar creëert tegelijkertijd liquiditeitskrapte bij de ander.

Het zijn tijden die vragen om bijzondere maatregelen in een bijzonder hoog tempo. We hebben elkaars hulp hard nodig om de crisis daadkrachtig te bezweren. Tijdige communicatie tussen u en uw zakenpartners, inclusief de banken, is nu cruciaal.

 

Lees verder over de steunmaatregelen van ABN AMRO