Meer groente bij ontbijt of lunch: Kans of kansloos?

door: Rob Morren , Nadia Menkveld

De totale verkochte hoeveelheid groente in de supermarkt – waar de meeste groente wordt verkocht – steeg in 2019 met 1,2 procent. Nu steeds meer consumenten een sterke focus hebben op gezondheid en er veel innovaties zijn in het groenteschap is een grotere groei mogelijk. De volumegroei van bewerkte groente – zoals kant-en-klaar salades en voorgesneden groente – vlakte in 2019 af van 6,5 naar 3,5 procent en geeft dus geen grote impuls aan het totale verkoopvolume. De volumegroei van onbewerkte groente (+0,3 procent) bleef relatief stabiel. Nederlanders eten bijna dagelijks groente, maar dit beperkt zich vooral tot de avondmaaltijd. Uit consumentenonderzoek blijkt dat driekwart van de Nederlanders denkt dat ze de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 250 gram groente per dag drie tot zeven dagen per week consumeren. Dit lijkt een overschatting: met een gemiddelde groenteconsumptie van 131 gram scoren Nederlanders ver onder de dagelijkse hoeveelheid groente die onder meer door het Voedingscentrum wordt geadviseerd.

Nederlanders consumeren door broodcultuur nauwelijks groente bij ontbijt en lunch

In opdracht van ABN AMRO is internationaal onderzoek verricht naar de groenteconsumptie onder inwoners van het Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland en Nederland. Dit zijn ook de landen waar de Nederlandse groente- en fruitsector de meeste producten afzet. Nederlanders eten in een week relatief vaak groente, maar doen dit vooral tijdens het avondeten. In omringende landen wordt vaker bij lunch en ontbijt groente gegeten. Een belangrijke oorzaak is dat Nederland een ‘broodcultuur’ kent. Bijna de helft van de Duitse en Belgische consumenten en een derde van de Britse consumenten eet regelmatig groente tijdens de lunch. Dit geldt voor slechts 18 procent van de Nederlanders. Ook bij het ontbijt eten Nederlanders niet vaak groente. Met slechts 13 procent scoort Nederland het laagst in vergelijking met omringende landen.

Aanbieden gemaksgroente voor ontbijt, lunch en tussendoor kan groenteconsumptie stimuleren

Als het de groentesector beter lukt de consument te inspireren om meer groente te consumeren tijdens ontbijt, lunch of tussendoor is er een groeiversnelling mogelijk. Veel Nederlanders willen wel gezond eten, maar denken dat een ontbijt of lunch met groente tijd kost en weten niet hoe ze groente moeten inpassen in deze maaltijd. Zo is van de mensen die in 2020 meer groente willen eten slechts 7 procent van plan dit bij het ontbijt te doen en minder dan de helft bij de lunch. Consumenten kunnen worden geholpen door het beeld dat groente niet bij ontbijt en lunch past om te buigen.

Om de groenteconsumptie een impuls te geven, is samenwerking tussen leveranciers, verwerkers en supermarkten nodig. Het blijft belangrijk om consumenten gemak, inspiratie, variatie en smaak te bieden en hen te helpen groente in meerdere maaltijden op de dag in te passen. Ook nudging op de winkelvloer – het onbewuste gedrag van consumenten subtiel veranderen zonder hun keuzevrijheid te beperken – kan helpen de groenteconsumptie te vergroten. Bijvoorbeeld door groente veelvuldig en aantrekkelijk te presenteren en een top-drie van meest gegeten groente bij ontbijt of lunch te tonen. Dit creëert een ‘gezonde mindset’ en wijst mensen op een norm die zij graag volgen. Ook het doen van menusuggesties, bijvoorbeeld welke (vrucht)groente je op brood kunt eten, motiveert om meer groente te eten.

Meer-groente-bij-ontbijt-en-lunch.pdf (1 MB)
Download