Hyperactieve suikermarkt

door: Casper Burgering

De laatste tijd is er veel te doen over de suikermarkt. Aan de jaarlijkse groei van de menselijke consumptie van suiker heeft het echter niet gelegen, want die is in veel landen de laatste paar jaar ronduit mager. En dit zal voorlopig zo blijven. Het is de aanbodkant die voor veel onrust zorgt.

Desastreus

De bron van de zorgen onder investeerders is een desastreuze suikeroogst in Thailand. Door extreme droogte kan de suikerproductie dit seizoen met ongeveer 30% dalen tot 9-10 miljoen ton. Thailand is met een aandeel van 7% in de mondiale suikerproductie niet de grootste suikerproducent ter wereld. Het moet India, Brazilië en de EU voor laten gaan. Maar Thailand is na Brazilië wel de grootste exporteur van suiker ter wereld. En dit feit bracht de suikermarkt in rep en roer.

De recente droogte heeft de Thaise rietplantages zeer zwaar getroffen. Het is bovendien één van de ergste droogteperiode in Thailand in de afgelopen 40 jaar. Dit heeft niet alleen een negatief effect op de productie van dit seizoen. Want de Thai Sugar Millers Corporation verwacht dat de huidige droogte ook de oogst in het volgende seizoen onder druk gaat zetten. In ieder geval liggen de exportvolumes van Thais suiker begin 2020 al aanzienlijk lager.

Dominant in de suikermarkt

Extreme weersomstandigheden teisteren veel vaker grondstofmarkten en dit wordt ook een steeds dominanter thema. Extreme weersomstandigheden verstoren de vraag- en aanbodverhoudingen met grotere prijsbewegingen tot gevolg. Het heeft direct effect op het inkomen van de boer, zorgt voor een daling van de export en leidt tot volatiele voedselprijzen.

In dit verband heeft India – de grootste suikerproducent ter wereld – ook de nodige problemen. Zo staat de output sterk onder invloed van een lange periode van droogte gevolgd door hevige overstromingen. En dit zet druk op de totale oogst van India.

Na India is Brazilië het grootste suiker producerende land. In Brazilië neemt de suikerproductie jaarlijks af ten faveure van de productie van ethanol. Het heeft ervoor gezorgd dat Brazilië niet meer het meest dominante land in de suikermarkt is. De huidige hogere prijzen voor suiker maken het echter economisch weer aantrekkelijk om meer suiker te gaan maken in plaats van ethanol.

Het weer komt met een prijs

Niet gek dus dat de prijs in de suikermarkt dit jaar is gestegen met 11%. En dat terwijl India dit seizoen een exportdoel heeft van 6 miljoen ton suiker naar de wereldmarkt vanuit de bestaande voorraden. Dit is 20% meer dan in het seizoen 2018/2019. Toch heeft deze hogere export maar weinig effect op de prijs. Het zijn juist de extremen aan de aanbodkant die de suikermarkt hyperactief maken. En daarvan is het weer een heel belangrijke.

Deze column heeft ook in de Telegraaf festaan onder de titel: ‘Hyperactieve suikermarkt’