Headlines | Noodzaak voor onderscheidende logistieke dienstverlening

door: Bram van Amerongen

Foto: Shutterstock

 

 

Klanten van PostNL moeten tijdens de december-feestdagen meer betalen voor het bezorgen van hun pakketjes. De pakketbezorger verhoogt de prijs voor pakketbezorging, zo blijkt uit berichtgeving van De Telegraaf. PostNL geeft aan meer kosten te maken tijdens de feestperiode waardoor de marges onder druk staan. De hogere pakketprijs moet zorgen voor een beter rendement.

Insight:
Deze stap is goed verklaarbaar. Oorzaak van de toename in pakketvervoer is dat de mate waarin consumenten online bestellen, fors toeneemt. Tijdens de december-feestdagen zijn het dan ook de onlineverkopen die zorgen voor een overspannen transport- en logistiekmarkt. De benodigde extra capaciteit van logistiek dienstverleners en pakketbezorgers tijdens deze periode werkt kostenverhogend. Dat geldt overigens ook voor de rest van het jaar, zij het in mindere mate.

Pakketvervoerders spinnen hier garen bij. Voor 2020 verwacht ABN AMRO voor hen een volumegroei van 3 procent . Toch staan de winstmarges onder druk. De concurrentie onder logistiek dienstverleners en transporteurs is namelijk groot, waarmee een gevecht is ontstaan om contracten van partijen als Bol.com, Coolblue en Wehkamp te bemachtigen. Retailers willen daarvoor niet al te diep in de buidel tasten.

De afhankelijke positie van logistiek dienstverleners van hun opdrachtgevers heeft veelal tot gevolg dat zij terechtkomen in de zogenoemde ‘commodity trap’, waarbij concurrentie louter nog op prijs gevoerd wordt. Het onderscheiden op basis van lage tarieven is voor veel bedrijven echter niet houdbaar. Het is voor bedrijven dus zaak om uit die ‘trap’ te komen. PostNL kiest er nu voor om een piekbelasting door te berekenen.

Kleinere partijen hebben echter niet altijd de mogelijkheid om hogere kosten door te berekenen. Voor hen is het zaak om te investeren in innovatieve logistieke concepten. Op die manier kunnen ze onderscheidende diensten bieden op basis waarvan zij hogere prijzen richting opdrachtgevers kunnen verantwoorden.

Een voorbeeld hiervan is het aan de opdrachtgever kunnen bieden van gedetailleerde informatie over het tijdstip van leveringen, doorlooptijd, transportroutes, brandstofkosten en beladingsgraad. Zo gebruikt Bas Group interne en externe data – zoals verkeersinformatie – om de aankomsttijd van ladingen met 95 procent zekerheid te voorspellen.

Logistieke dienstverleners kunnen zich tevens onderscheiden op duurzaamheid. Zo wil PostNL in 2030 alle pakketten in de Benelux uitstootvrij bezorgen in de ‘last mile’. Transportbedrijf GLS streeft een volledig duurzame pakketdistributie na. Om deze doelstelling te halen, heeft de dienstverlener wel de prijzen verhoogd. Hoewel de uitvoering complex is, zou de vraag hoe uit de commodity trap te geraken, topprioriteit moeten hebben voor vele distributeurs.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: