Headlines | Januari slechte maand voor slijterij

door: Nadia Menkveld

Volgens de NOS doen dit jaar weer meer mensen mee aan Dry January, het fenomeen waarbij deelnemers een maand geen alcohol drinken. Dit initiatief tot periodieke geheelonthouding is in 2013 genomen in het Verenigd Koninkrijk en later voor Nederland opgepakt door IkPas, een campagne van onder meer de GGD en verslavingszorginstellingen. Op de website van IkPas hebben zich 32.000 consumenten geregistreerd.

Insight:

Na de drukke decemberdagen is januari traditioneel al de maand waarin veel consumenten de drank proberen te laten staan. Initiatieven als Dry January en IkPas geven de deelnemers daarbij sinds enkele jaren een klein zetje in de rug. Steeds meer consumenten doen mee en drinken 30 dagen geen alcohol.. Bij een uitvraag van ABN AMRO aan 400 consumenten blijkt dat 27 procent deze maand de alcohol laat staan.

 

Experts spelen op deze voornemens van consumenten in en adviseren hoe consumenten het kunnen volhouden om een maand geen alcohol te drinken en wat ze dan wel kunnen drinken als ze bijvoorbeeld toch op een feestje staan. Op de site van Dry January in het Verenigd Koninkrijk wordt verwezen naar een van de grootste aanbieders van alcoholvrije dranken: The Dry Drinker. Bij deze site zijn bieren, wijnen en destillaten verkrijgbaar, allemaal alcoholvrij.

De groeiende populariteit van dergelijke acties geeft aan dat de consument in toenemende mate openstaat voor alcoholvrije drank. Bovendien drinken deelnemers ook in de maanden na de actie gemiddeld minder alcohol, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg. Deze trend is al langer gaande. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is in vier jaar tijd het percentage volwassenen dat alcohol drinkt afgenomen.

De dalende alcoholconsumptie heeft consequenties voor importeurs en verkopers van dranken. Zij voelen dit vooral in januari in hun portemonnee. Na de topmaand december krijgen zij jaarlijks te maken met een dip in de omzet, zoals te zien in onderstaande figuur.

 

Om die daling te compenseren zetten verkopers in op alcoholvrije varianten. Zo besteedt Gall en Gall deze maand een deel van zijn website aan de promotie van bier zonder alcohol en alcoholvrije cocktails en geeft Dirck III, een middelgrote formuleslijterij, 20 procent korting op alcoholvrije wijnen. ABN AMRO verwacht dat er voor producenten van alcoholvrije dranken de komende jaren kansen liggen. Die kansen beperken zich niet tot alcoholvrij bieren, die nu al een marktaandeel van circa zes procent hebben, maar liggen er ook voor alcoholvrije wijnen en destillaten. Het marktaandeel van deze twee laatste varianten is nog klein, maar drankproducenten innoveren op nieuwe technieken, smaak en beleving. Hierdoor is voor de consument meer te kiezen. Het toegenomen bewustzijn rondom alcoholgebruik bij de consument en de investeringen in nieuwe en betere varianten zorgen ervoor dat alcoholvrije drank terrein blijft winnen.

 

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: