Interview Sander Schutte, CEO van Mapiq: ‘Mensen willen werkplekken delen, als het maar goed geregeld is’

door: Steven Peters

Sander Schutte, CEO van Mapiq: ‘In kantoren met flexibele werkplekken en vergaderruimten leeft bij mensen nogal eens een schaarstegevoel. Het effect? Ze reserveren werkruimten, claimen die dan heel vroeg door hun spullen er neer te leggen en meteen weg te gaan. Of ze reserveren vergaderzalen al weken van tevoren dicht. Veertig procent van die reserveringen leveren no-shows op. Die pure verspilling kan met Mapiq bestreden worden. Iedere werknemer kan met een smartphone in het smart office platform van ons, op een lekkere manier werkplekken reserveren en delen. Dat komt ook de samenwerking ten goede. Een bedrijf kan met Mapiq de strijd om de talenten onder de millennials winnen.’

Want het gaat in moderne kantoren, zegt Sander, om ontmoeten, samenwerken, contact maken met collega’s en weten wat voor projecten er spelen. Kortom: je onderdeel van het team voelen. Leverden de dagelijks terugkerende praktisch-logistieke vragen vroeger irritatie, tijdverlies en chagrijn op, met Mapiq zijn ze snel en accuraat te beantwoorden: Waar zijn mijn collega’s? Ik wil met Monique werken, is er nog een plekje vrij in haar buurt? Is er nu een tweepersoons vergaderzaal met scherm vrij? Wat is de slimste route naar mijn volgende afspraak of evenement in het kantoor?

‘Met ons smart office platform kunnen medewerkers op elk gewenst moment slimmer werken en op de meest effectieve manier gebruik maken van alle faciliteiten die een modern kantoor te bieden heeft. En dat met één applicatie. De basis van Mapiq is een interactieve 3D-plattegrond waarmee mensen intuïtief navigeren en handig zoeken naar werkplekken, collega’s, evenementen, vergaderzalen, faciliteiten en last but not least: de meest handige route. Wanneer real-time data beschikbaar zijn, bijvoorbeeld van sensoren, dan kunnen die gevisualiseerd en doorzocht worden. Mapiq geeft met een dashboard een hoog gedetailleerd inzicht in het gebruik van gebouwen. Precies het soort kennis die nodig is om energie te besparen en zinvolle nieuwe opties te ontwikkelen.’

Commerciële doorbraak
De primeur en eerste versie van Mapiq was voor TU Delft, maar de doorbraak voor Mapiq kwam met het allereerste grote commerciële project, in 2014, voor Deloitte, dat met The Edge een iconisch innovatief kantoor neerzette aan de Amsterdamse Zuidas.
Sindsdien is Mapiq (met inmiddels 55 werknemers) gaan vliegen: aan hun zegekar bonden ze onder meer Unilever, Proximus, de Universiteit van Amsterdam, AkzoNobel, ISS, Heineken en PwC. Ook op de ranglijsten van snelgroeiende bedrijven is Mapiq niet weg te denken. In de Technology Fast 50 ranking, vinden we de startup terug op de 21-ste plaats (in 2018 én in 2019).

Sander vertelt dat Mapiq bescheiden gefinancierd is: met privégeld, hulp van een seed-investor, een bancaire financiering, en verder (nog) geen risico-investeerders. ‘In het begin hebben we er bewust voor gekozen om geen miljoenen op te halen op de markt van risicodragend kapitaal. Ik ben nu blij met die keuze. Ik kan het iedere startup aanbevelen, als je de kans hebt: doe het zo.’
‘We hebben steeds goed opgelet, dat de producten die we tijdens projecten ontwikkelden, ook door toekomstige klanten gebruikt zouden kunnen worden. Oftewel: dat producten schaalbaar zijn zodat je bedrijf autonome groei kan realiseren. Overigens: om ook internationaal sneller te kunnen groeien, zijn we onlangs wél gestart met ophalen van financiering.’

Zelf het design doen
‘Er zit een nadeel aan onze consultant-achtige werkwijze uit de beginjaren. Bedrijven vragen soms maatwerk, en natuurlijk wil je als een startup een klant graag tevreden stellen. Toch zijn we, zeg ik achteraf, daarin soms te ver gegaan. Soms hebben we dingen beloofd die later bleken de schaalbaarheid in de weg te staan. Het punt is dat maatwerk-oplossingen te duur voor ons kunnen uitpakken, – als we zo’n product niet kunnen opschalen en in de toekomst niet voor andere klanten kunnen gebruiken. Tegenwoordig stellen we strenge eisen aan speciale vragen van klanten. Eén. Past de feature bij onze missie: bijdragen aan een great day at work? Twee. Is de feature interessant voor ál onze klanten? Is de feature schaalbaar? Kunnen we één en twee afvinken, dan gaan we, samen met een andere partij, een domein-expert, de design- en ontwikkelfase in. Voor een grote Engelse klant hebben we bijvoorbeeld een parkeersysteem ontworpen waarmee werknemers in één interface zelf kunnen regelen op welke twee dagen van de week ze kunnen parkeren bij het bedrijf. Dat hebben we gedaan in samenwerking met NEDAP, een bedrijf dat toegangscontrolesystemen levert. Samen innoveren levert het beste resultaat voor de klant.’

Geweldig, dat vertrouwen van Deloitte
Even terug naar 2014. Om zijn visie met een goede presentatie over het voetlicht te brengen wisten Sander en co-founder Jasper Schuurmans een ontmoeting te regelen met de CIO van Deloitte, die de CTO erbij had gehaald. Hoe speelde hij dat klaar? Want Mapiq was destijds niet meer dan vier jonge mannen die een eerste versie van Mapiq bij een universiteit aan het draaien hadden gekregen.

Sander vertelde er onlangs over, tijdens een workshop sales, in YES!Delft, startup-verzamelgebouw waar Mapiq tegenwoordig kantoor houdt, na vijf verhuizingen in vijf jaar. ‘Het is een kwestie geweest van pak aantrekken, overhemd strijken, hele goede presentaties maken waarmee je de essentie van je visie subliem over het voetlicht kunt brengen. Na ieder gesprek bedankte ik mijn netwerkpartner, en vroeg ik of hij of zij nog iemand anders kende die iets voor me zou kunnen betekenen. Via een heleboel omwegen ben ik bij Deloitte aan tafel beland. Geweldig dat ze ons vertrouwen gaven, het was voor hen ook riskant. We hadden alleen een idee, nog niet het product zelf, en toonden ijver en ambitie om er een succes van te maken.’

Winst in euro’s en duurzaamheid
‘Een gemiddelde werkplek in Nederland kost jaarlijks 9.500 euro. Met zo’n vijf miljoen werknemers en dertig procent ruimtebesparing kun je in Nederland 14,25 miljard euro kosten besparen. Onze markt is hot, we hebben er de laatste jaren meerdere serieuze internationale concurrenten bij gekregen. Onderzoekers schatten de wereldmarkt op honderd miljard euro.’

Behalve geld valt met Mapiq-achtige oplossingen veel energie en CO2-uitstoot te besparen. ‘Duurzaamheid komt steeds hoger op de agenda van Nederlandse bedrijven te staan. Goed dat de overheid het energielabel C voor kantoorgebouwen in 2023 verplicht gesteld heeft. Samen met Scandinavische landen lopen we voorop. De Nederlandse duurzaamheidsexpertise die je in verschillende sectoren ziet, is een goed exportproduct.’

‘Je kunt met allerlei features duurzaamheidswinst behalen. Dat doen we ook al. Met onze bezetting schema’s passen gebouwbeheerders bijvoorbeeld de ventilatietijden aan. Er is een zee van mogelijkheden. Maar de belangrijkste winst vind ik toch echt die veertig procent besparing op vierkante meters. Je kunt op basis van onze analyses belangrijke huisvestingsbeslissingen nemen. Huurcontracten van tien of vijftien jaar, gangbaar in zakelijk vastgoed, zijn volgens mij nergens voor nodig. Achter onze visie zit een deelconcept. Je kunt werkruimtes prima delen, als je het maar goed regelt én dus vooral de werknemer ondersteunt.’