Meer Britse toeristen, ondanks Brexit

door: Sonny Duijn

In de eerste acht maanden nam het toerisme in Nederland sterker toe dan verwacht. Het aantal logiesovernachtingen lag 7 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Mede daarom is de sector Leisure, ondanks het gedaalde consumentenvertrouwen, behoorlijk gegroeid. Zo steeg de omzet van de horeca met 4,3 procent in de eerste helft van het jaar, bij beperkte groei van de verkoopvolumes.

Meer informatie over de economie en de sector Leisure is te vinden in de Stand van de Leisure:

Stand-van-Leisure-oktnov2019-1.pdf (951 KB)
Download

Die stijging kwam vanuit diverse accommodaties. Zo steeg het aantal hotelovernachtingen met bijna 6 procent. Ook campings (+7,5 procent) en vakantieparken (+9,3 procent) zagen het aantal overnachtingen duidelijk toenemen. Mogelijk hebben campings een deel van het bezoek van vorig jaar weten vast te houden, toen de zomer ongekend warm was.

Bij groepsaccommodaties was wel sprake van een daling. Onder grote steden valt vooral de sterke stijging van het aantal hotelovernachtingen in de gemeente Amsterdam op, van 12 procent. In andere grote steden is die stijging minder sterk of is sprake van een daling. Bijvoorbeeld het aantal overnachtingen door toeristen vanuit Duitsland, de Verenigde Staten en Azië nam sterk toe. Hetzelfde geldt voor het aantal hotelovernachtingen van Britse toeristen, ondanks de Brexit-perikelen. In heel Nederland nam het aantal overnachtingen vanuti Groot-Brittannië met 13 procent toe, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder.

Al met al was in de meeste provincies sprake van een groei in het aantal overnachtingen.

 

Groei Leisure in 2019

De meeste Leisure-branches lieten groei zien in de eerste helft van 2019. Zo groeide de omzet van de horeca met ruim 4 procent. De verkoopvolumes in de horeca namen slechts met 1,8 procent toe, maar dankzij hogere prijzen was per saldo sprake van een flinke omzetstijging. Dit gaat deels om een doorberekening van de verhoging van het lage btw-tarief.

Bijvoorbeeld fastfoodgelegenheden, cateraars en hotels lieten sterke omzetgroei zien. Ook reisbureaus wisten sterk te groeien, al daalde de omzet van touroperators daarbinnen wel.