Headlines | Autofusie Fiat en Peugeot versnelt elektrificatie

door: Ward van der Stee , Sonny Duijn

Foto: Shutterstock

 

 

Fiat Chrysler (FCA) en Peugeot (PSA) gaan fuseren, zo maakten de bedrijven vorige week bekend. De combinatie wordt het op drie na grootste autoconcern ter wereld in aantal geproduceerde auto’s. Alleen Renault-Nissan-Mitsubishi, Toyota en Volkswagen Group zijn groter. Eerdere pogingen van FCA om te fuseren met respectievelijk Ford, General Motors als Renault mislukten. Een eerdere poging met Peugeot mislukte ook, maar blijkt nu de basis voor de huidige transactie.

Insight:
De komst van het nieuwe megabedrijf kan niet los worden gezien van de flinke investeringen die autoproducenten moeten doen om relevant te blijven. Die zitten bijvoorbeeld in het introduceren van nieuwe elektrische modellen. Hier is nog een wereld te winnen: de actieradius moet hoger en de prijs moet lager om meer consumenten voor de elektrische auto te winnen. De overstap naar de elektrische auto is voor traditionele fabrikanten niet eenvoudig, omdat zij van oudsher leunen op de productie van auto’s met diesel- en benzinemotoren, waarin eveneens investeringen nodig zijn.

Traditionele automerken krijgen daarbij meer te maken met de concurrentie van nieuwe producenten. Die hebben het voordeel zich volledig te kunnen richten op elektrische voortuigen. Tesla is het uitgelezen voorbeeld van een nieuw merk dat louter inzet op elektrificering. Daarnaast proberen andere bedrijven een nieuw merk neer te zetten, zoals het Amerikaanse Rivian en het Nederlandse Lightyear. Het aantal nieuwe modellen neemt weliswaar traag toe, maar de opkomst van deze nieuwkomers zorgt wel voor nog meer concurrentie.

Investeringen in elektrificering gaan hand in hand met die in zelfrijdende auto’s. De consultants van McKinsey verwachten 15 procent van de nieuw verkochte auto’s in 2030 zelfrijdend is. Het gaat dan om het zogenoemde Level 4-niveau, wat betekent dat bestuurders nog wel de mogelijkheid hebben om in te grijpen.

Ook bij zelfrijdende auto’s hebben bestaande automerken te maken met nieuwe concurrenten. Grote namen die op zelfrijdende auto’s inzetten zijn Google-moeder Alphabet, Uber en Tesla. Daarnaast zijn bijvoorbeeld Apple, Amazon en het Chinese Baidu druk bezig met de ontwikkeling van zelfrijdende technologie. Dergelijke technologiepartijen hebben bovendien een enorme voorsprong op het vlak van kunstmatige intelligentie.

Dankzij de fusie kunnen FCA en PSA meer en efficiënter in deze transitie investeren. Beide merken hebben nog een flinke slag te maken op het gebied van elektrische en zelfrijdende auto’s. Zo verkoopt FCA zijn enige volledig elektrische auto ver onder de kostprijs en alleen in de Verenigde Staten. Wel heeft het dit jaar een fabriek in Italië omgebouwd om de elektrische Fiat 500e halverwege volgend jaar op grote schaal te produceren. Bij PCA komen de eerste vier volledig elektrische modellen nog dit jaar en begin volgend jaar op de markt.

Hoewel deze fusie voor de autorijder niet snel iets zal betekenen, is een ding zeker: de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende auto’s zal hierdoor een duw in de rug krijgen.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: