Headlines | Elektrische kinderwagen met ‘Bosch Inside’

door: David Kemps

Foto: Shutterstock

 

 

De elektrificatie van ons dagelijkse leven gaat onverminderd voort. Het AD en RTL Z verrasten de lezers vorige week met de aankondiging van de elektrische aangedreven kinderwagen. Deze ‘e-kinderwagen’ kan makkelijk een stevige helling nemen en zit vol met bewegingssensoren en digitale snufjes zoals een automatische noodrem, een smartphone-oplader, gps en bluetooth-diefstalbeveiliging.

Insight:
Dat binnen enkele jaren alle voertuigen een elektrische variant zullen hebben, staat vast. Bakfietsen, steps, skateboards en golfkarretjes zijn allemaal al verkrijgbaar met een elektrische aandrijving. Interessant aan de e-kinderwagen is echter dat juist Bosch, de Duitse fabrikant van elektromotoren en besturingen, het nieuwe product aankondigt. Een retailpartner zoals Emmaljunga brengt namelijk het consumentenproduct op de markt; Bosch zorgt ‘slechts’ voor de technologie.

Bosch communiceert hier dus direct met de consument en slaat daarmee als fabrikant van aandrijvingen binnen de keten eigenlijk een heleboel schakels over. Deze directe benadering is overigens niet nieuw. Met de reclameslogan ‘Intel Inside’ probeerde chipfabrikant Intel ook over de hoofden van computerbouwers Lenovo of Dell heen de consument te bereiken. Ook Bosch wil meer op het netvlies van de consument staan.

Bosch aast op de gebruiksdata van de eindgebruiker, waarmee de Duitse onderneming haar producten kan verbeteren en extra diensten aan de consument kan leveren, zoals een onderhoudscontract voor de accu’s en de motor en verkoop van reserve-onderdelen. Door de vele sensoren kan Bosch het onderhoud zelfs in hoge mate voorspellen en zo de consument garanderen dat de e-kinderwagen altijd rijdt.

ABN AMRO heeft recent een rapport gepubliceerd over de ontwikkelingen in de keten van aandrijftechniek. Een van de conclusies is dat grote, internationale fabrikanten als Siemens, ABB en WEG meer macht krijgen in de keten. Zij hebben de financiële middelen en kennis om met hun digitale totaaloplossingen snel in te spelen op de wensen van de eindafnemer. Zij bezitten de data om nieuwe verdienmodellen te introduceren. De toeleverketen staat daarom aan de vooravond van een grote consolidatie. In Nederland zullen veel mkb-bedrijven voor de keuze komen te staan om overgenomen te worden of om intensieve partnerschappen aan te gaan met deze machtige fabrikanten van elektrische aandrijfsystemen. Ontwikkelingen als ‘Bosch Inside’ zetten de hele keten in beweging.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: