Elektrische markt wordt nu echt volwassen

door: Bart Banning

Onlangs heeft de Topsector Logistiek een rapport gepubliceerd over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stadslogistiek. Een optimale laadinfrastructuur gaat hand in hand met introductiesnelheid van aantallen en soorten Battery Electric Vehicles (BEV). Het gaat om beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid.

 

Samenwerking in de gehele keten is nodig

De introductie van BEV in de transportsector vergt een flinke investering. Forse concurrentie en beperkte marges lijken op het eerste gezicht geen ideale voedingsbodem. Een echte doorbraak vraagt om intensieve samenwerking tussen verladers, vervoerders, wegbeheerders, leveranciers en financiers. Iedere investering vraagt om kapitaal én rendement. ABN AMRO financiert logistieke objecten veelal via leaseconstructies. Onze duurzaamheidsstrategie is gericht op het financieren van de transitie naar zero emissie vervoer met specifieke aandacht voor lease van BEV vervoersmiddelen. Een aantal transacties is gesloten, maar eerlijk is eerlijk, we kunnen onze klanten zeker nog niet altijd helpen.

Kennis van TCO is cruciaal, maar beperkt voorhanden

De centrale vraag bij de financiering van BEV is op welke wijze de hogere initiële investering tijdens de gebruiksduur kan worden terugverdiend en hoe de restwaarde zich gaat ontwikkelen. Kennis van en inzicht in de total cost of ownership (TCO) is cruciaal, maar is voor de meeste BEV in deze fase beperkt voorhanden. Het Topsector rapport biedt interessante conclusies die we zeker gaan inzetten. De business case van elektrische bestelbusjes is relatief eenvoudig en creëert een interessante markt voor financiers. De uitdaging voor de zwaardere trekker-oplegger combinatie is groter. Aanschaf vergt een fors hogere investering. Ervaringen omtrent betrouwbaarheid zijn sporadisch beschikbaar en ook de restwaarde is lastig te bepalen. Deze onzekerheden maken het lastig voor financiers. We zullen moeten kijken naar langere lease- en afschrijvingstermijnen, contractvormen tussen verladers en vervoerders, maar ook aan garanties vanuit de truckfabrikanten.

Nieuwe kansen voor de tweedehandsmarkt

De tweedehandsmarkt heeft tijd om zich voor te bereiden door de geleidelijke beschikbaarheid van de diverse BEV. Een volwassen BEV tweedehandsmarkt zal zich moeten vormen. Wij verwachten dat deze markt voor lichte voertuigen (busjes) ook met de komst van BEV met name gericht zal zijn op Nederlandse kopers, zeker gezien het forse aantal ZZPers die occasions aanschaffen. Voor wat betreft de uitfasering van zwaarder dieseltrucks ligt er zeker ook een kans. De combinatie van een goed onderhoudsboekje, correct gebruik en een prima wegennet maakt Nederlands materieel zeer gewild als export product.

 

deze column is in de september editie van het digitaal magazine van Logistiek geplaatst