Iedereen een volledig elektrische auto

door: Theo de Kort

En dan niet zoals het Klimaatakkoord stelt pas vanaf 2030, maar per 1 juli 2019. Dat lijkt een revolutionair plan, maar is vanaf die datum de praktijk bij mijn werkgever. Als je in aanmerking komt voor een leaseauto dan kun je alleen nog volledig elektrisch kiezen. Zelf vind ik het prachtig die voortrekkersrol, maar hoe zit het met de haken en ogen?

Op twee zaken hoor ik kritiek. Ten eerste het beperkte aanbod van auto’s beneden de fiscaal gunstige grens van EUR 50.000. Tot die grens is de bijtelling 4%. Alles boven dit bedrag krijgt een bijtelling van 22%. Als we bedenken dat met de huidige regels een benzineauto van EUR 40.000 een vergelijkbare bijtelling heeft als een volledige elektrische auto van circa EUR 80.000, dan is dit argument wat mij betreft beperkt houdbaar. Zeker omdat autofabrikanten zich een slag in de rondte werken om elektrische auto’s te gaan leveren juist in het middensegment.

Ook hoor ik gesputter over de lange levertijden. Vandaag een populair model bestellen, kan inhouden dat de betreffende auto pas over een klein jaar voor de deur staat. Met de voorgestelde verhoging van de bijtelling van 4 naar 8% voor volledig elektrische auto’s per 1 januari 2020, kan de bijtelling van zo’n auto zomaar verdubbelen. Dat is onrechtvaardig voor als je de auto reeds besteld hebt. Men moet echter wel bedenken dat de bijtelling van een volledig elektrische auto van circa EUR 50.000 in dat geval nog altijd vergelijkbaar is met een benzineauto van circa EUR 21.000.

Die lange levertijden zijn natuurlijk wel een probleem bij de transitie naar volledig elektrisch rijden. In 2018 werden er circa 24.000 volledig elektrische auto’s verkocht. De levertijden lopen sterk op en fiscaal worden de voorwaarden minder gunstig. Om in Nederland de 700.000 zakelijke leaserijders om te krijgen, zijn er dus grote stappen nodig. Bij het opvoeren van de productie draait het eigenlijk maar om één auto-onderdeel dat een probleem geeft. Helaas gaat het om een vrij cruciaal onderdeel: de batterij.

En zo kom ik bij mijn angst. Gaan al mijn collega’s wel elektrisch rijden of kopen ze misschien een tweedehands? Bij gebrek aan een occasionmarkt voor elektrisch, zijn benzine of zelfs diesel het alternatief. Waarbij een zuinige benzineoccasion de vergelijking met een elektrische auto momenteel nog best aan kan. In Nederland wordt immers de elektrische auto opgeladen met elektriciteit die is opgewekt met gemiddeld 83% fossiele brandstof. Want echt milieuwinst gaan we natuurlijk pas maken als de batterij van een elektrische auto wordt opgeladen met duurzaam opgewekte energie uit zon of wind. Tot die tijd klaart al wel de lucht in de garage van de bank op.

Deze column verscheen eerder in Deal! Vakblad voor inkopers van de Nevi