Headlines | Sleutelen aan de plantenburger

door: Nadia Menkveld

Foto; Shutterstock

 

De opmars van de plantaardige hamburger lijkt onstuitbaar. Na Beyond Burger beleeft nu concurrent Impossible Burger zijn doorbraak op de Amerikaanse consumentenmarkt. De plantenburger, die al verkocht werd via fastfoodketen Burger King, mag van de Amerikaanse voedselautoriteit FDA voortaan het eiwit leghemoglobine bevatten. Dit eiwit heeft een rode kleur en bevat ijzer, wat voor de gewenste ‘bloederige’ smaak- en aromabeleving zorgt. Met de FDA-goedkeuring kan Impossible Burger in alle Amerikaanse supermarkten verkocht worden. Wat betekent dit voor de Nederlandse markt voor vleesvervangers?

Insight:
De Beyond Burger ligt sinds begin dit jaar in de Nederlandse supermarktschappen. Ook Impossible Burger lonkt naar Europa, waarbij Burger King opnieuw de primeur moet krijgen. Maar dat zal zonder het eiwit leghemoglobine moeten. In Europa is dit ingrediënt nog niet goedgekeurd door de Europese voedselautoriteit EFSA. Leghemoglobine is het resultaat van genetische modificatie, waardoor de EFSA naar alle waarschijnlijkheid terughoudender zal zijn dan zijn Amerikaanse evenknie.

Vooralsnog moet Nederland het dus zonder deze nieuwe ‘bloedige’ burger stellen. Wat Silicon Valley-bedrijven als Impossible Burger en Beyond Burger wel illustreren is dat de markt voor vleesvervangers zich volop ontwikkelt en dat fastfoodketens vaak de rol van ‘launching customer’ op zich nemen. Taco Bell verkocht dit jaar in Spanje voor het eerst een plantaardig op haver gebaseerd alternatief voor gehakt, afkomstig van Gold & Green Foods, een dochter van het Finse voedselbedrijf Paulig. Nestlé introduceerde dit jaar de Incredible Burger in Europa in samenwerking met McDonald’s.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: