Headlines | Eemshaven mogelijke nieuwe corridor door brexit

door: Bart Banning , Loek Caris

Foto: Shutterstock

 

De Schotse onderneming TEC-Offshore heeft via dochter TEC-Farragon gevorderde plannen voor een ferryverbinding tussen de Eemshaven en Edinburgh. Volgens het bedrijf vraagt de brexit om alternatieven, zeker als het Verenigd Koninkrijk zonder overgangsakkoord uit de Europese Unie (EU) valt. Kansen dus voor Nederland en de Eemshaven om een nieuwe corridor op te zetten richting het Noord-Duitse achterland en Denemarken?

Insight:
In de logistieke sector draait alles om efficiëntie, en precies dat staat op het spel bij een no-deal-brexit. Het schrikbeeld van de Schotten zijn lange wachttijden bij de ferryverbindingen Newcastle-IJmuiden, Hull-Hoek van Holland, Hull-Zeebrugge, Dover-Duinkerken en vooral Dover-Calais. Met een veerdienst tussen de haven van Edinburgh (Rosyth) en de Eemshaven worden deze wachtrijen vermeden en wordt deze overtocht, die zo’n twintig uur in beslag neemt, wellicht een alternatief.

Maar werkelijk interessant wordt het pas als – volgend op een no-deal-brexit – Schotland zich onafhankelijk verklaart. Dat is een scenario dat niet ondenkbaar is. De Schotten hebben dan een eigen ferryhaven waar de intracommunautaire regels gelden. Dat laatste argument speelt momenteel ook in Ierland, waar stemmen opgaan om de ferryverbindingen met Cherbourg uit te breiden.

Terug naar Nederland. Wij staan vooral bekend om onze uitstekende achterlandverbindingen via de mainports. Toch bieden ook de kleinere zeehavens een logistieke infrastructuur die interessant is voor de doorvoer van goederenstromen.

De Eemshaven is een potentiële doorvoerhaven voor de handel van Schotland met landen als Duitsland en Denemarken. Duitsland en Denemarken zijn respectievelijk vierde en achtste exportland voor Schotland. Naast whisky en hout gaat het om onder meer chemicaliën en machines. De roll-on/roll-off ferrydienst kan de opmaat vormen voor de transformatie van Eemshaven tot doorvoerhaven van noordelijk Europa. Nederland krijgt er dan als distributieland een nieuwe corridor bij.

Afsluitend past het initiatief in het profiel van de Havenvisie 2030 van Groningen Seaports. De ambitie “Economische groei is groen” gaat om economische ontwikkeling en duurzaamheid met sterke focus op energie, data, chemie en recycling. Daarnaast wordt genoemd het investeren in het aantrekken van logistieke stromen in samenwerking met vervoerders en verladers. Lubbers Logistics, specialist in het Europees wegvervoer voor de olie- en gassector, overweegt in elk geval gebruik te gaan maken van de nieuwe verbinding, mocht die er daadwerkelijk komen.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: