Headlines | Opvolging gezocht: wie wordt de nieuwe bakker?

door: Selma van der Graaf

Foto: Shutterstock

 

 

Nederland telt nog 1500 tot 2000 ambachtelijke bakkers. De komende tien jaar gaan zo’n 500 van hen met pensioen en dus worden met spoed nieuwe liefhebbers gezocht die een bakkerij willen runnen. Dat wordt niet eenvoudig, denkt de Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij. Daarom begint zij de campagne ‘Ikwileenbakkerij.nl’ die vooral jongeren moet interesseren voor het bakken van brood, appeltaarten en croissants.

Insight:
Voor de meeste zelfstandige ambachtelijke bakkers is verkoop van hun bedrijf bij het beëindigen van hun loopbaan bittere noodzaak, omdat ze hiermee hun pensioen moeten financieren. Helaas blijken te weinig jonge bakkers bereid te zijn om een zaak over te nemen. Het probleem ligt in het inschatten van de goodwill die moet worden betaald. Goodwill is het bedrag dat de koper bereid is te betalen bovenop de waarde van de over te nemen activa: de bonus voor de goede naam van het bedrijf, de vaste klantenkring en het gunstige toekomstperspectief.

Aan dat laatste schort het, denken veel jonge bakkers. Het aantal ambachtelijke bakkers loopt namelijk terug. Sinds 2010 zijn 405 bakkerijen uit het straatbeeld verdwenen, stelt retailonderzoeker Locatus. Een mogelijke oorzaak hiervan is de concurrentie met supermarkten, die meer zijn gaan inzetten op verse producten. Het aanbod ‘vers’ is inmiddels opgelopen naar 48 procent van het totale supermarktaanbod.

De Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij hoopt namens twaalf ambachtelijke bakkerij-brancheorganisaties met hernieuwde energie het tij te keren. Een eerdere poging van de achterliggende organisaties uit 2014 om via de website Bakkerijopvolgersgezocht.nl kopers aan verkopers te koppelen had een lage succesratio. Maar nu is er dus een nieuwe stichting met een ervaren nieuwe projectmanager op het probleem van de bedrijfsopvolging gezet. Via de campagnesite Ikwileenbakkerij.nl probeert de stichting om ofwel ondernemende jongeren aan te spreken die niet meteen aan het bakkersvak denken, ofwel jonge bakkers die niet meteen aan het ondernemerschap denken.

Centraal in de communicatie op de website staat de vrijheid die het zelfstandige beroep van bakker biedt. Daarmee wordt de juiste toon aangeslagen. De invulling die jonge ambachtelijke bakkers aan hun zaak kunnen geven, reikt veel verder dan het zijn van de traditionele ‘bakker om de hoek’.

Bakkerijen kunnen namelijk veel meer bieden dan dat. Zo bezoeken consumenten bakkerijen vooral vanwege de hogere kwaliteit van de producten en het bijzondere aanbod, zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Door samenwerking aan te gaan met andere partijen kunnen bovendien nieuwe distributiekanalen worden aangeboord. Zo verkoopt de Amsterdamse bakkerij Hartog’s volkoren producten via de onlinesupermarkt Crisp. Bakkerijen kunnen daarnaast inzetten op de gemakstrend door vers belegde broodjes aan te bieden. Volgens het FSIN kiezen consumenten massaal voor (gezonde) gemaksproducten voor directe consumptie.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: