Minder vertrouwen raakt groei restaurants

door: Sonny Duijn

Sinds de zomer van vorig jaar is het vertrouwen van de consument afgenomen. Mede door dat verminderde vertrouwen is de consument voorzichtiger in uitgaven. Dit raakt ook de horeca, zoals de eetgelegenheden. Voor 2019 verwachten we een groeivertraging, waarbij de volumes van restaurants met 2,8% toenemen. De afgelopen jaren lag dit groeitempo een stuk hoger.

Meer informatie over de economie en de sector Leisure is te vinden in de Stand van de Leisure:

Stand-van-Leisure-maartapril-2019-2.pdf (829 KB)
Download

Daling van consumentenvertrouwen

De daling van vertrouwen betekent een vervolg van de daling die afgelopen zomer werd ingezet. Internationale factoren dragen allicht bij aan de economische onzekerheid bij consumenten. Zo is het nog altijd onzekerheid troef rondom de brexit-perikelen en is er een handelsconflict tussen de VS en China. Internationale economische cijfers zijn wisselvallig. Zo zijn de recente cijfers uit Duitsland teleurstellend, vooral rondom de uitvoer van kapitaalgoederen.

Daarnaast zijn consumenten negatief over hun financiële situatie en neutraal over het gegeven of dit een gunstige tijd voor grote aankopen is.

Dit vertrouwen beïnvloedt de consumentenbestedingen. Die namen in januari slechts met 0,9% toe, in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. Hierbij speelt inflatie mogelijk een rol: zo werd kleding in het eerste kwartaal ruim 4% duurder op jaarbasis en stegen voedingsmiddelen 3,4% in prijs. Ook restaurants en hotels werden duurder. Dit gaat deels om het doorberekenen van de verhoging van het lage btw-tarief voor ondernemers.

Vertrouwen belangrijk voor restaurants

De daling van het consumentenvertrouwen is niet gunstig voor de horeca. Dat geldt daarbinnen bijvoorbeeld voor restaurants. Over langere periode is er een correlatie tussen het vertrouwen van de consument en de verkopen die eetzaken genereren. Het is een van de factoren waarom in 2019 groeivertraging optreedt in de sector. Er zijn natuurlijk ook andere oorzaken, zoals het tekort aan personeel.

Niettemin blijft er sprake van flinke groei: in 2019 zal die 2,8% bedragen in volumes, waarbij de omzet nog wat sterker is toegenomen. Daarbij ondervindt de branche steun van de economische groei. De volumegroei van restaurants lag in 2017 (5,8%) en in 2018 (3,9%) een stuk hoger. Echter is ook het aanbod sterk gegroeid op een aantal locaties. Mede daarom is het erg belangrijk voor ondernemers om onderscheidend te zijn, bijvoorbeeld rondom aanbod, klantgemak, technologie, service en/of duurzaamheid.