Interview: ‘Zonder jongeren ga je het als logistiek bedrijf niet redden’

door: Han Mesters , Albert Jan Swart

Veel transportbedrijven zijn te traditioneel en veeleisend, vindt Chava Limburg, Account Director Productie & Logistiek bij recruitmentspecialist YoungCapital. ‘Om de nieuwe generatie aan te trekken en vast te houden, moeten traditionele bedrijven veranderen, anders overleven ze niet.’ 

Chava Limburg, die haar carrière begon bij Calvé, heeft jarenlange ervaring in de uitzendbranche. Bij Tempo Team werkte ze voor food- en logistieke klanten. In 2011 stapte ze over naar YoungCapital waar ze verantwoordelijk is voor transport en logistiek; goed voor zo’n 150 miljoen euro omzet.

Wat vindt u, heeft de sector de strategische personeelsplanning op orde?

“Binnen de sector zie ik grote verschillen. Er zijn de ‘oudgedienden’, de grote logistieke jongens. Die hebben nog dezelfde traditionele cultuur als twintig jaar geleden. De nieuwkomers zijn wél met strategische HR bezig. Zij willen hun personeel vasthouden om op termijn te kunnen blijven groeien. Een voorbeeld is Coolblue. Dat bedrijf maakt relatief hoge personeelskosten, maar daar staat tegenover dat jonge mensen er graag komen werken.”

Wat zijn de belangrijkste verschillen?

“Traditionele bedrijven zijn vaak nog erg veeleisend. Het begint al bij het sollicitatiegesprek. Deze bedrijven willen zeven dagen beschikbaarheid voor drie dagen werk, zonder open te staan voor wat de kandidaat wil. Dat is niet meer van deze tijd. Ook hebben deze bedrijven bijvoorbeeld een smerige kantine. Bij een bedrijf als Coolblue heb je schone, gezellige kantines waar je graag een broodje gaat eten. Zo voelen jongeren zich prettig op hun werk en blijven ze er langer werken.
Opvallend is dat bedrijven die beter betalen net zoveel moeite hebben om personeel vast te houden. Voor generatie Y, geboren tussen 1980 en 2000, gaat het niet alleen om salaris. Word je gewaardeerd als persoon? Kun je iets wezenlijks bijdragen aan het bedrijf? Krijg je ruimte om jezelf te ontwikkelen? Of is alles heel top down en directief?”

Wat kunnen bedrijven nog meer doen om jong personeel aan te trekken?

“Marketing kan helpen. Maak je reclame voor je merk op social media? Daarnaast vinden jongeren duurzaamheid belangrijk. Als je op Instagram foto’s plaatst van bijvoorbeeld zonnepanelen of andere duurzame investeringen, spreekt dat jongeren aan.
Opleiding en ontwikkeling is essentieel. We hebben voor een aantal klanten een wheel of your future opgezet, waarbij jongeren steeds enkele maanden in een andere functie werken. We bieden, in samenwerking met een externe partij, ook een platform met digitale cursussen. Voor onze klanten maken we ‘leerstraten’, een pakket van digitale cursussen, toegesneden op één bepaalde functie.
Bij YoungCapital hebben we werken en leren hoog op de agenda staan. Zo hebben we een eigen hbo-opleiding voor software development opgezet. Hier is veel aandacht voor de inhoud én persoonlijke soft skills, want die worden in alle sectoren steeds belangrijker. Ook voor transport en logistiek willen we een dergelijke opleiding opzetten.”

Zo te horen komt het vanzelf wel goed. De transportsector hoeft helemaal niet te veranderen, want binnen vijf jaar gaat u dat jongere personeel gewoon leveren.

“Haha, dat denk ik toch niet. Als traditionele bedrijven niet minder traditioneel worden, komen jongeren daar niet werken. En zonder hen ga je het niet redden. Tegen die bedrijven zou ik daarom willen zeggen: ga met jongeren in gesprek. Sta open om van hen te leren. Ga er niet vanuit dat je zelf alles al weet.”

Meer over strategische personeelsplanning in het rapport: ‘Het logistiek personeel van de toekomst’.