Headlines | Boter bij de vis in de belevingswinkel

door: Sonny Duijn

Foto: Shutterstock

 

Samsung opent op 12 april een ‘belevingswinkel’ in Utrecht. Het is de eerste winkel van de elektronicagigant in Nederland. Het verkopen van spullen is niet het hoofddoel van de winkel. Het gaat meer om het uitproberen van producten, het beantwoorden van vragen en het uitvoeren van reparaties. Zo kan de consument in de winkel Samsungs nieuwe opvouwbare telefoon komen uitproberen.

Insight:
De functie van de fysieke winkel verandert en de belevingswinkel’ van Samsung is daar een goed voorbeeld van. Het bieden van deskundigheid en het kunnen uitproberen van producten zijn belangrijke manieren waarop een retailer zich kan onderscheiden van de offline en online concurrentie. Dit is nodig om de kritischer geworden winkelklant te binden en de terugloop van bezoek tegen te gaan.

Samsung noemt de verkoop zelfs een ‘bijzaak’. De elektronicagigant kan zich die mening ook veroorloven als de verkopen van Samsung-producten in andere winkels door de belevingswinkel omhoog gaan. Voor veel winkeliers geldt echter dat ze meer service en meer mogelijkheden tot interactie in een winkel juist moeten laten samengaan met de verkoop van meer producten.

Neem de outdoor-winkel van Globetrotter in Berlijn. De consument kan er kano’s en duikpakken testen in een aanwezig zwembad, maar het stuwen van de omzet is wel degelijk het doel. Hetzelfde geldt voor de speelgoedwinkel van Hamleys in Praag, waar veel producten kunnen worden uitgeprobeerd. Ook hier moet dat samen gaan met voldoende verkoop van producten. Die koppeling mogen winkeliers die niet de mogelijkheden hebben om een aparte marketing- of belevingswinkel op te zetten, niet uit het oog verliezen.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: