Headlines | Een opvallende oproep van Facebook

door: Steven Peters

Foto: Shutterstock

 

Een opvallende oproep van Mark Zuckerberg dit weekend via een ingezonden opiniestuk in The Washington Post. De oprichter en topman van Facebook pleit voor meer regulering en een actievere rol van overheden en toezichthouders, onder andere op het vlak van privacy en schadelijke berichten.

Insight:
Het opiniestuk is opvallend, want grote techbedrijven voeren op dit moment juist diverse gevechten met overheden en toezichthouders. Begin dit jaar werd bekend dat Facebook in onderhandeling is met een Amerikaanse toezichthouder over een miljardenboete vanwege het overtreden van privacyregels. En in Europa deelde eurocommissaris Margrethe Vestager recent voor de derde keer een boete uit aan Google voor machtsmisbruik. De Amerikaanse internetgigant kijkt inmiddels aan tegen een totaal van ruim 8 miljard euro aan EU-boetes.

Zuckerberg concludeert dat maatschappelijk belangrijke thema’s als schadelijke content en privacy al vanaf de start van elke nieuwe technologische ontwikkeling mede moet worden vormgegeven door overheden en dus niet alleen aan het oordeel van techbedrijven overgelaten moeten worden. In Europa is een voorbeeld hiervan terug te vinden in de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in de vorm van ‘privacy by design’ en ‘privacy by default’. Dit betreft de verplichting aan bedrijven om al bij het ontwikkelen van producten en diensten te zorgen voor een correcte bescherming en verwerking van persoonsgegevens.

Het is onduidelijk wat Zuckerberg precies probeert te bereiken met dit stuk. De druk op techbedrijven is onmiskenbaar aan het toenemen. Sommigen beweren dat hij hiermee een vinger in de pap probeert te houden in het complexe spel met overheden en toezichthouders. En dat hij daarnaast het verdienmodel van Facebook (advertenties) wil beschermen. Met een omzet van ruim 55 miljard dollar en een nettowinst van ruim 22 miljard dollar staat er nogal wat op het spel. Maar hoe meer energie gaat zitten in het beschermen van gevestigde belangen, hoe minder wendbaar een bedrijf is. De kans neemt toe dat nieuwe, innovatieve concurrenten het veld betreden.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: