Headlines | 3D-printing in 2019: van prototyping naar eindproducten

door: David Kemps

Foto: Shutterstock

 

Is de 3D-printer de broodbakmachine van dit decennium? Vijf jaar geleden waren de verwachtingen nog hooggespannen. Iedereen zou thuis met een goedkope 3D-printer alles kunnen maken wat hij nodig had. Deze droom is niet uitgekomen. De groei komt van de professionele gebruiker, die bovendien aan de vooravond staat van nieuwe toepassingen.

Insight:
Waar de 3D-thuisprinter geen succes is geworden, heeft de professionele gebruiker het 3D-printen wel omarmd. Naast kunststoffen worden vooral metalen gebruikt. Dit blijkt uit de enorme groei van de verkoop van metaalpoeder voor 3D-printing. De laatste vijf jaar groeit deze markt met meer dan 40 procent per jaar. Het toonaangevende onderzoeksbureau Wohlers schat in zijn recente rapport dat deze markt in 2018 opnieuw met ruim 40 procent is gegroeid.

De totale, wereldwijde 3D-printmarkt wordt geschat op 10,2 miljard dollar in 2018 en groeit met zo’n 25 procent per jaar. Dit betreft de verkoop van 3D-printers, materialen (kunststof filament en metaalpoeder), software en diensten. 3D-printing als productiemiddel is dus duidelijk de hype-fase ontgroeid met de professionele 3D-printer als grote winnaar.

Toch is 3D-printing nog steeds een marginale productiemethode. Een magere 0,1 procent van de wereldwijde productiewaarde wordt gemaakt op een 3D-printer. Dit komt omdat 3D-printing vooral ingezet wordt voor het maken van prototypes. Dit gaat echter veranderen. Het trendrapport van 3DHubs laat zien dat grote fabrikanten zoals Boeing, BMW, Gillette en Adidas 3D-printing steeds meer inzetten voor het maken van onderdelen en eindproducten. Deze markt is wel honderd keer groter dan markt voor prototypes en deze ontwikkeling gaat de 3D-markt een enorme impuls geven.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: