Festivalganger DGTL berekent CO₂-voetafdruk met digitale tool

door: Julia van Boven

Bezoekers van festival DGTL worden door de organisatie aangemoedigd de CO-uitstoot van hun reis te berekenen en te beprijzen. Het festival gaat vrijdag 19 april van start. Met een campagne voorafgaand aan het evenement wil DGTL het milieubewustzijn van bezoekers vergroten. Het festival wil in 2020 volledig circulair zijn; afvalvrij en klimaatneutraal. ‘Revolution manager’ Xander Kotvis vertelt over zijn aanpak.

DGTL is een festival voor elektronische muziek en kunst waar een mix aan jong talent en gevestigde namen optreedt. Het festival wordt sinds 2013 jaarlijks op Paasweekend georganiseerd op de NDSM-werf in Amsterdam. Inmiddels organiseert DGTL ook edities in onder meer Tel Aviv en Barcelona. Naast de muzikale programmering is DGTL bekend van tal van duurzame innovaties rond het festival. Recent ontvingen Xander Kotvis en Jasper Goossen, medeoprichter van DGTL, de International Greener Festival Award en mogen ze zich het duurzaamste festival ter wereld noemen. ABN AMRO is recent een samenwerking met DGTL en de Revolution Foundation aangegaan vanwege de gedeelde duurzaamheidsambities.

Duurzaamheid is steeds belangrijker voor festivalorganisatoren. Waar begon dit voor jullie?

“Na afloop van onze eerste editie in 2013 waren er veel spullen over: bandjes, muntjes, bekers. Al dat plastic, het frustreerde ons. Het leek ons tof daar een oplossing voor te vinden. We hebben zoveel mogelijk plastic ingezameld en er iets tastbaars van gemaakt, namelijk prullenbakken. Deze staan op de NDSM-werf. Daar begon ons ‘DGTL Revolution programma’. We beseffen dat circulariteit een vereiste is voor de houdbaarheid van festivals. Bovendien heb je als festival een voorbeeldrol en een ideale positie om te pionieren. Binnen een week bouwen we een terrein op zo groot als een hele woonwijk.”

Het is een flinke ambitie om in 2020 volledig circulair te zijn. Hoe pak je dit aan?

“Ik baseer mijn keuzes op data. Zo heeft DGTL een ‘Material Flow Analysis’ laten maken. Dit kwantificeert de hoeveelheid materiaal, water en energie die tijdens het festival wordt verbruikt. Dankzij de visuele weergave zien we snel waar het meeste wordt verbruikt en kunnen we met relatief weinig moeite een grote verandering teweeg brengen en bezoekers hierover informeren.”

Waarom vragen jullie bezoekers de CO-voetafdruk van hun reis te berekenen?

“Als festivalorganisator reikt je verantwoordelijkheid verder dan de opbouw, afbouw en activiteiten op je festival. Het gaat ook om wat buiten je terrein gebeurt. Naar schatting is de CO-uitstoot van het vervoer van en naar het festival zestig tot tachtig keer zo groot als de energieconsumptie van het hele festival. Om de data over het vervoer te genereren hebben we samen met ABN AMRO de ‘Zero Emission Tool’ ontwikkeld. Dit is een digitale tool waarmee bezoekers, leveranciers en artiesten de CO-uitstoot van hun reis kunnen berekenen. Omdat de uitstoot in kilo’s CO de meeste bezoekers weinig zegt, drukken we de footprint ook uit in euro’s. Wie wil kan zijn COuitstoot beprijzen door via Trees for All bomen planten of via COzero emissierechten uit de Europese markt te halen. Met deze laatste optie geef je het signaal dat je vindt dat COuitstoot voor iedereen een prijs zou moeten hebben.”

Waarom boekt DGTL nog internationale Dj’s? Is dichter bij huis zoeken niet duurzamer?

“We trekken onze bezoekers dankzij de kwaliteit van de festivalervaring en deze wordt mede gecreëerd door de internationale artiesten. We zijn ons er van bewust dat dit duurzamer kan. Daarom is de Zero Emission campagne ook gericht op onze artiesten. Hen wordt gevraagd de COuitstoot van hun vervoerskeuze te delen. Dat verhoogt hun bewustzijn en geeft ons inzicht in het COproductiepotentieel. Op basis hiervan werken we samen aan een structurele oplossing.”

Hoe maak je voedsel op het festival circulair?

“DGTL begon met de achterkant van de voedselketen. Alle voedselresten werden samen met de biologisch afbreekbare bordjes, bestek en servetten direct op het festival gecomposteerd. Inmiddels wordt er zoveel mogelijk voedsel geserveerd wat door andere partijen is afgedankt, zoals reststromen van cateraars en groenten die door een afwijkende vorm niet in de supermarkt worden verkocht. Daarvoor dagen we onze leveranciers uit met de vraag “wat is over?” in plaats van “wat wil de bezoeker? Zo serveren we op DGTL een menu van de toekomst. Dat is circulair, plantaardig en erg smakelijk.”

Jullie werken met harde plastic bekers. Is dat circulair?

“We werken met herbruikbare kunststof bekers. Dat heeft als voordeel dat de bezoeker zich verantwoordelijk voelt voor zijn beker en dat je festival schoon blijft. De bekers die we nu gebruiken, komen ieder jaar terug. Op een deel ervan staat ons logo. Het deel zonder logo beheren we gezamenlijk met andere festivals. Door van elkaar te weten wie de bekers wanneer nodig heeft, kunnen ze vaker worden gebruikt. We streven naar volledig gedeeld gebruik van bekers zonder logo, maar dit gaat niet in één dag. Het kan alleen in samenwerking met andere partijen.”

Festivals draaien vaak op diesel aggregaten. Hoe maak je dat duurzaam?

“De energiebehoefte op een festival wordt gebaseerd op de piekbelasting tijdens de hoofdact, het moment waarop al het licht en geluid maximaal staat. Door nauwkeurige analyse leerden we waar de meeste stroom wordt verbruikt. Een kwart van het totale energieverbruik was bijvoorbeeld afkomstig van de soundcheck. Door met iedereen die betrokken is bij de opbouw, de catering en het licht kritisch te kijken naar hun stroomvraag hebben we de energiebehoefte flink gereduceerd. Dat bespaart ons bovendien veel geld. Vanaf dit jaar willen we volledig draaien op windenergie via het Amsterdamse stadsnet. De stroompunten op de NDSM-werf zijn aangelegd door de gemeente, maar het is onzeker of het op tijd af is. In ons plan B werken we met batterijen en experimenteren we met een generator die draait op organisch restafval. Veertig procent van de energie die met de generator wordt opgewerkt is restwarmte. Dit sluizen we door naar de tenten, want met Pasen is het vaak nog koud.”

——————————————————-

DGTL en ABN AMRO trekken samen om de transitie naar een circulaire economie te versnellen. Deze samenwerking concentreert zich op de Revolution-tak van DGTL waarbinnen wordt geëxperimenteerd met en gewerkt aan schaalbare duurzaamheidsoplossingen. Alle informatie over de ZERO EMISSION tool lees je hier.