Headlines | Wie is er bang voor Uber Freight?

door: Bram van Amerongen

Foto: Shutterstock

 

Uber start met Uber Freight in Nederland. De dienst koppelt vrachtwagenchauffeurs en opdrachtgevers via een app aan elkaar. Voor vervoerders moet het zo gemakkelijker zijn om nieuwe opdrachten te krijgen. Uber Freight is al twee jaar actief in de VS en zet nu een eerste stap in Europa. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) maakt zich zorgen over de veiligheid en verdere uitholling van de toch al geringe marges van vervoerders.

Insight:
Kritiek is Uber niet vreemd. De taxidienst van het bedrijf kwam in Nederland in opspraak na een aantal ongevallen die in verband worden gebracht met de lage eisen die het bedrijf aan zijn chauffeurs zou stellen. Vrachtwagenchauffeurs dragen zo mogelijk een nog grotere verantwoordelijkheid in het verkeer, dus de zorgen van TLN zijn begrijpelijk.

De andere vraag is of Uber Freight een serieuze speler wordt op de Nederlandse markt. Er zijn al andere logistieke vraag-en-aanbod-platforms. Anders dan in de taxibranche mist Uber dus het ‘first mover advantage’. Verder kiest de vervoerder bij Uber Freight de lading. Maar niet iedere verlader wil zomaar met een onbekende vervoerder in zee. Hier liep Uber in thuisland VS ook al tegenaan. Verladers staan bovendien niet te springen om data te delen, zo merkte de onlangs gestopte start-up Synple.

Het aanbieden van slimme vraag- en aanbod-algoritmes alleen is niet voldoende. Logistieke bedrijven moeten worden overtuigd om gebruik te maken van een dienst. Indien goed uitgevoerd biedt platformtechnologie een kansrijke oplossing om efficiënter gebruik te maken van de bestaande vervoerscapaciteit. En dat is hard nodig. Nederlandse vervoerders rijden op internationale routes naar schatting 23 procent van de kilometers leeg rond, aldus TLN.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: