Headlines | Is winter coming voor lineaire tv?

door: Kasper Buiting

Foto: Shutterstock

 

De Nederlander keek vorig jaar gemiddeld 2 uur en 53 minuten per dag televisie, zo meldt de belangenorganisatie van zendgemachtigden Screenforce bij de publicatie van het TV Jaarrapport 2018. Dat is 2%, ofwel 4 minuten minder dan in 2017. Voor het vierde jaar op rij wordt er in ons land minder tv gekeken.

Insight:
De daling van afgelopen jaar zit volledig bij het live ofwel lineair tv kijken. Een deel verliest lineaire tv aan uitgesteld tv kijken dat langzaam populairder wordt. Nog meer kijktijd wordt er verloren aan andere aanbieders, met name online platforms (Youtube) en streaming (in Nederland zijn vooral Netflix en Videoland bekend).

Aan streaming kan het lineaire tv-kijken nog veel meer gaan verliezen. Afgelopen week werd bekend dat Apple zich richt op streaming. Het bedrijf gaat series maken en tegelijk een platform opzetten waar andere tv-kanalen gestreamd kunnen worden. En komende maand onthult entertainmentonderneming The Walt Disney Company de details van Disney+, een nieuwe streamingdienst waarmee zij een plek wil veroveren op de markt voor internettelevisie.

Met techgiganten en entertainmentmolochs die zich op de streamingmarkt richten, gaat het daar druk worden: Amazon Prime, Hulu, Netflix, Disney+, Videoland, Apple en andere partijen gaan dringen om de gunst van de kijker. En ze zijn niet te beroerd om fors te investeren. Zo gaat Apple naar verluidt 2 miljard dollar per jaar besteden aan content. Netflix zit al op 8 miljard dollar per jaar. Ter vergelijking: in hetzelfde bericht van Screenforce werd gemeld dat de Nederlandse tv-inkomsten uit reclame in 2018 uitkwamen op 821 miljoen euro, een plus van 3%.

Het gaat nog flink wat kouder worden voor lineaire tv de komende jaren.

In Headlines & Insights geeft ABN AMRO duiding bij het nieuws.

Meer informatie: